КАРМЕН

Опера от Жорж Бизе

Времетраене 3:00 Антракти 1
Изпълнява се на френски език, с български и английски субтитри
КАРМЕН

Преглед

КАРМЕН – ЕДНА РЕФЛЕКСИЯ НА ТРАГИЧНА ВИНА ОТ ДРЕВНОГРЪЦКА ТРАГЕДИЯ

Музика, текст и театър на движението са базовото триединство на принципите на древногръцката класическа трагедия. Всички жанрове на изкуствата от епохата на Ренесанса безвъзвратно се възраждат от нея.

В нашата нова постановка на КАРМЕН от Жорж Бизе режисурата, в погледа от музикалната й драматургия към живота й на сцената, е личен избор за самостоятелен концептуален поглед в стил на смесени принципи от съвременността и традиции от древногръцкия театър. Но и древният японски театър НО, който съчетава близост с него, също дава основания в търсенето на подходи, мотивиращи избора ми за бягство от клишетата на познати интерпретации на вечния шедьовър на френския музикален реалистичен театър.

В този смисъл и пространствените измерения запазват изчистена сцената от бутафория, освободена от дешифриране на жанра според класическите категории. Доминиращо място има концентрацията върху съдбата на главните действащи лица, поставени в централния кръг като главна тяхна арена на съдбовност. А пространството около арената е мястото за зрителите, за тяхната игра, поведение и реакции на едновременно наблюдаващ, коментиращ и действащ Хор.

Композицията на пространствените части за действието и играта са в хармонични пропорции и съизмерност на частите в сценичното пространство. Кръгът като геометрична фигура, наследство заедно с квадрата от древногръцкия канон в скулптурното мислене за пропорциите на човешкото тяло, е основната ни и повдигната сцена. Тя е определена и като хармонична връзка за трите основни действащи лица, вплетени в трагедията на либретото.

Три амфитеатрални трибуни, заобикалящи кръга, са обобщен символ на местата за зрителите, но в музикално-сценичната драматургична тъкан, това е пеещият хор. Те, зрителите – хор, се превръщат в енергиен колективен катализатор на драматичния конфликт между трагичната фигура на главната героиня с обкръжаващата я среда, изразена точно от колективния персонаж – Хор, другото много важно действащо лице от древногръцката класическа трагедия.

Така се проявява конфликтът: трагичната и самотна фигура на Кармен, чието поведение е подчертано фокусирано винаги за игра на арената, стои, напълно независима и изолирана, в контрапункта на обобщения образ на коментиращата я общност от скрити, равнодушни и безлични лица на маски – хор, особено важен и силно изявен колективен персонаж.

Напълно изолирано и независимо от маскираното обкръжение е поведението, действието и тъжната драма на тримата съдбовно вплетени протагонисти: Кармен – Дон Хосе – Микаела. Останалите герои: Ескамилио, Данкайро, Ремендадо, Фраскита и Мерцедес, заедно с епизодичните за действието Моралес и Цунига, са символи от общата сплав – картина, визуално вибрираща, с безгрижието и виталността, и са в периферията на личната драма на главните герои.

КАРМЕН е трагедия на личността. Затова в спектакъла тя е център, като човек земен, но ограничен от извънземна сила. Две са виталните вибрации на главната героиня: любов и свобода. Любовта и свободата за нея са по-важни от живота. Самата тя става тяхна жертва, като се бори срещу белязалото я предопределение. Поривите й за независимост я превръщат в жертва. От самото начало е обречена над всичко. Личността й не се вмества в рамки. Сама избира, сама определя поведението си. Светът за нея е безличен и бездушен. Предпочита самотата. Кармен взема решенията за живота си сама. Не се примирява с предсказаната смърт от картите и точно правото й на избор я води към смъртта, към която сама тръгва за фаталната си среща с Хосе. Така, със свободата на силния си дух, независима от никого, взема решение за живота си. Нейната гордост е наказана и заради съвестта й постоянно търсеща промяна – дързост и предизвикателство. Но човешкият живот е в ръцете на Съдбата.

Кармен е рефлексия на трагична вина, близка по съдба на героини и образи от класическите шедьоври на древногръцката трагедия.

Пламен Карталов
Режисьор

Авторски състав:

Жорж Бизе
Композитор

Жорж Бизе

Анри Мейяк
Либрето

Анри Мейяк

Людовик Алеви
Либрето

Людовик Алеви

Проспер Мериме
по едноименната новела на

Проспер Мериме

07.04.2023 / 19:00

Веселин Михайлов
ЕСКАМИЛИО

Веселин Михайлов

Силвия Тенева
МИКАЕЛА

Силвия Тенева

Теодор Петков
ДАНКАЙРО

Теодор Петков

Красимир Динев
РЕМЕНДАДО

Красимир Динев

Матю Уитъл
МОЙРА

Матю Уитъл

Рамона-Никол Митева
БОХЕМСКА ПЕСЕН

Рамона-Никол Митева

Румен Бонев
БОХЕМСКА ПЕСЕН

Румен Бонев

Кордебалет

Постановъчен екип:

Жорж Димитров
Диригент

Жорж Димитров

Миодраг Табачки
Сценограф

Миодраг Табачки

Андрей Хайдиняк
Дизайнер на осветлението

Андрей Хайдиняк

Светлин Ивелинов
Хореограф

Светлин Ивелинов

Вера Белева
Асистент-режисьор

Вера Белева

Виолета Димитрова
Диригент на Хора

Виолета Димитрова

Таня Лазарова
Диригент на детския хор

Таня Лазарова

Доротея Димитрова
Концертмайстор

Доротея Димитрова

Стефка Георгиева
Помощник-режисьор

Стефка Георгиева

Ванеса Цветкова
Помощник-режисьор

Ванеса Цветкова

Снежина Русинова-Здравкова
Езикова подготовка, Превод на субтитрите

Снежина Русинова-Здравкова

Милен Станев
Корепетитор

Милен Станев

Йоланта Смолянова
Корепетитор

Йоланта Смолянова

Светлана Ананиевска
Корепетитор

Светлана Ананиевска

Александра Иванова
Корепетитор

Александра Иванова

Юлия Кръстева
Субтитри

Юлия Кръстева

Ния Недкова
Субтитри

Ния Недкова