„Цари Мали Град” до София: „Янините девет братя’ и „Кармен”
23 окт 2020Der neue Merker / Клаус Биланд

„Цари Мали Град” до София: „Янините девет братя’ и „Кармен”

  1. и 30.08 – Българска национална опера на мястото, където се е случило събитието...

Софийската опера и балет е един от първите оперни театри в света, които по време на корона-кризата през лятото на 2020 година изпълняват на живо своите постановки. Под ръководството на генералния директор Пламен Карталов, въпреки социалната изолация поради корона-вируса и трудното финансово състояние, операта се представи на седем сцени през летния сезон 2020, шест от които бяха на открито open air. На първия летен фестивал „Портал на два свята“ в късноантичната крепост Цари Мали Град, на около 80 км от София в дъбова гора с просторен изглед към равнината Белчин, Карталов показва две опери „Кармен“ от Жорж Бизе и „Янините девет братя“ от българския композитор Любомир Панайотов Пипков. Днес тази творба се разглежда като повратна точка в българската класическа музика. Надграждайки богатото съкровище на народната музика, Пипков е искал да създаде нов български музикален стил, който да съчетава наследството на световната класическа музика с богатото наследство от народни песни, песнопения и ритми, както и историческото съдържание на произведението. Пипков, тогава ученик на Пол Дукас в Париж, се намирал в една политически драматична, дори почти травматична ситуация по времето на композирането на „Яна“ през 1929 година. Това може да се почувства отново и отново в тази творба. „Яна“ е едно голямо българско национално оперно произведение, което съчетава историческия материал, за съжаление, с голяма актуалност. Премиерата му е била през 1937 година.

Пламен Карталов познавал добре самия Пипков и през 2018 година поставя пиесата за втори път след 30 години. Сега с помощта на голям спонсор той пренася тази продукция в късноантичната крепост Цари Мали Град. Произведението повествува за българката Яна, която има 9 братя, които всички се трудят в нечовешките мини на Рила планина. Сред тях е грозният Георги, който от завист, а също така и отстоявайки старшинството си по възраст, вгорчава живота на своя красив и артистично надарен по-малък брат Ангел, който е много по-обичан от майката и Яна. Ситуацията напомня за Каин и Авел в 1-та книга на Моисей, понеже Георги накрая отсича двете ръце на дърворезбаря Ангел, поради което Ангел трябва да умре като беден просяк. Когато червената чума идва от Босна – веднага се забелязват асоциации с настоящата корона-вирус-пандемия – Георги се възползва от съдействието на една циганка, за да убие и другите си седем братя. В крайна сметка неговата ослепяла майка и самият той умират. Единствено Яна остава като пречистена пред лицето на българските села, опожарени от настъпващите османски нашественици – една опера с наистина национални и визионерски измерения!

С често причудливо, но винаги с пълно с атмосфера осветление в мистично изглеждащите стени на римската крепост с прости символични сценични декори на Свен Йонке и взетите от епохата на произведението костюми на Станка Вауда, Карталов създава една оптична естетика, която разчита изцяло на символизма. С една силна лична насока се определя съдбата на главните герои и се работи върху драматичните решения.

Лилия Кехайова изпя една интензивно изградена Яна със звучен сопран и също беше много подходяща и за преобладаващия от време на време речитатив. Хрисимир Дамянов пее красивия по душа Ангел с лиричен тембриран по-лек тенор. Гергана Русекова е една буйна циганка с цветно, силно драматично мецосопрано. Петър Бучков пресъздава грозния Георги с интензивни жестове и мощен бас баритон при една добра дълбочина. Румяна Петрова пее майката с някои гласови недостатъци в мецосопраното си. С много малки изключения, останалите 33 (!) поддържащи роли са добре изпълнени. Хорът на Софийската опера, по най-добрия начин отрепетиран от Виолета Димитрова, пее мощно и беше оживен в хореография от Риолина Топалова.

На следващата вечер имаше „Кармен“, също в постановка на Пламен Карталов от 2017 г. Става дума преди всичко за интензивното тематизиране на взаимосвързаните съдби на тримата главни герои.

Около въртящ се диск (сценография: Миодраг Табачки), на който се разиграва съдбата им, стоят три мойри, гръцки богини на съдбата, тук играни от мъже, всеки с едно дълго въже, което свързва тримата главни герои с въжето на съдбата. В допълнение към препратката към гръцката класическа трагедия, Карталов цитира и стария японски театър Но, особено под формата на белите маски и черните одежди на хора (костюми: Християна Михалева Зорбалиева). По този начин той се откъсва от всички често срещани клишета във връзка с „Кармен“ като: фабриката за цигари, естетиката на кръчмата на Lillas Pastia или арената за борба с бикове. С много ефектни танцови интермедии Софийската опера показва, че разполага и с балетна трупа от висока класа.

Виолета Радомирска пее и играе една атрактивна и чувствена Кармен с красиво и богато многообразно звучащо, не твърде голямо мецосопрано. Даниел Дамянов не може да се издигне на нейното ниво със своя тенор, който звучи твърде слабо, във височините е напрегнат, а също така разполага и с относително малък обем. Също така и по отношение на неговото сценично изпълнение има какво да се желае. Веселин Михайлов пък избухва от ентусиазъм и пее торерото с привлекателен баритон. Цветана Бандаловска представя категорична Микаела, но при горните ноти достига своите вокални граници.

Жорж Димитров дирижираше оркестъра на Софийската опера, който беше поставен в палатка отстрани на сцената, със сигурна ръка и със специално внимание към солистите, които бяха водени от големи монитори. Това сработи изненадващо добре, дори ако и силата на оркестровия звук да можеше да е малко по-интензивна тук-там.

Като цяло впечатление – две запомнящи се вечери в прекрасния горски пейзаж до Белчин!

Клаус Биланд

Софийската опера и балет на 7 сцени

Летен сезон 2020 – Пламен Карталов като европейски майстор при изнамирането на алтернативни места за представления

Софийската опера и балет е един от първите оперни театри в света, които по време на корона-кризата през лятото на 2020 година за своята публика изпълняват на живо своите постановки, шест от които бяха на открито open air.

Под артистичното ръководство на генералния директор Пламен Карталов, въпреки социалната изолация поради корона-вируса и трудното финансово състояние, през летния сезон 2020 Операта се представи на 7 сцени.

Софийската опера: Балет: „Зорба гъркът” от Микис Теодоракис (16.06). Опери: „Туто Верди”: „Трубадур” (16.06), „Риголето” (21.06), „Травиата” (25.06) и „Турандот” на Пучини (28.06)

11-ти фестивал „Опера в парка” при парка на Военна Академия „Г. С. Раковски”

Проектът от 19.06 – 26.06 беше под патронажа на кмета на София, госпожа Йорданка Фандъкова, и беше част календара с културни събития на Софийска община за 2020 г. Имаше 21 спектакъла за деца: «Вълшебната флейта» от Моцарт – адаптирана версия за деца, «Трите прасенца» от Александър Райчев, мюзикълът «Мечо Пух» от Андрей Дреников, «Червената шапчица» от Александър Владигеров и «Коледни малчугани» от Юлия Кръстева.

През 2020 г. бяха добавени 2 нови летни места за представления:

III. Сцена „Музи на водата ” – Панчаревското езеро. Гостуваща сцена „Музи на водата” на Панчаревското езеро, разположена на 12 км от центъра на София, представи в периода от 26.07. до 02.08. 18 спектакъла: Опера: „Рейнско злато” (24.юли) (Merker 08+09/2020).

Балети: „Лебедово езеро” от Чайковски, „Зорба гъркът” от Микис Теодоракис (за отбелязване на 95-тата годишнина от раждането на Теодоракис) и „Кармина Бурана” с музика на Карл Орф, както и мюзикъла „Мама миа!” от Бени Андершон и Бьорн Улвеус.

Сцена „Римски площад” – Киноцентър Бояна, в полите на планината Витоша. От 11.07 до 19.07, оперите: „Риголето” (2 представления), „Тоска”, „Атила” на Верди и „Норма” на Белини. Поради неблагоприятните атмосферни условия в залата на Софийската опера бяха изпълнени „Дон Карлос” от Верди и „Кармен” на Бизе. Спектаклите, които бяха представени на римския площад в Киноцентъра, бяха заснети за Amazon Prime Video.

Летище София-Север в хангара на Heli Air, който обработва хуманитарните и умиротворителни мисии. Юбилейният оперен концерт „Зорба гъркът”, балет Микис Теодоракис.

5-то издание на Летния оперен фестивал „Опера на върховете” се състоя от 21.08 до 23.08. пред мистичните Белоградчишки скали. Юбилеен концерт, посветен на 170-годишнината от Белоградчишкото въстание. Спектакли за децата: „Вълшебната флейта” и „Трите прасенца” от Александър Райчев.

VII. Първият летен фестивал „Портал на два свята“късноантична крепост Цари Мали Град.

Дори и най-малките внимаваха до самия край!

От 29.08 до 07.09. Опери: „Янините девет братя” от Любомир Пипков (29.08) и „Кармен” (30.08) (двете представени в Merker 08+09/2020). Балети: „Зорба гъркът” от Микис Теодоракис (03.09) и „Кармина Бурана” от Карл Орф (04.09). Мюзикъл „Мама миа!” (3 представления) от Бени Андерсон и Бьорн Улваеус. На 6. септември се състоя 60-тото изпълнение на мюзикъла.

            Спектаклите на летния сезон на Софийската опера и балет бяха посетени от почти 16 000 зрителя.

Клаус Биланд