България – летен фестивал „Музи на водата“ – Прокофиев: „Ромео и Жулиета). Участват: балет и оркестър на Софийската Опера / Игор Богданов (диригент), езеро Панчарево, София, 01.08.2025 (GT)

„Ромео и Жулиета“ на Прокофиев, „Пролетно тайнство“ и „Петрушка“ на Стравински са най-добрите балети на XX век. „Ромео и Жулиета“ е един от най-великите шедьоври на Прокофиев – богатството на това произведение го вдъхновява да използва теми от него в три оркестрални сюити и в сюита за пиано. Въпреки това, историята на балета започва с негова съкратена версия, представена само в две действия в Бърно, Чехословакия – официалната премиера се състои през 1940г. в балет Киров, в Ленинград. Произведението е отражение на зрелостта на Прокофиев, когато се завръща в Русия с испанската си съпруга и двамата им сина.
Някои продукции на спектакъла адаптират пълната му версия от четири действия обаче представянето му в три действия и девет сцени е най-популярно днес. Същият този вариант бе превъзходно изпълнен от оркестъра на Софийската Опера и Балет, с диригент Игор Богданов. На базата на това изпълнение, новата продукция на Софийската Опера и Балет бележи страхотен прогрес и задава висок стандарт за артистичните способности на институцията. Най-вече, това е триумф за Марта Петкова, артистичен директор на Софийската Опера и Балет, която изпълни ролята на Жулиета.
Преди две години, бях доста впечатлен от класическото изпълнение на „Лебедово езеро“, представено сред романтичната обстановка на езеро Панчарево, извън София. Тази открита сцена, заобиколена от чисто нов хотел и други туристически сгради, предоставя уникално преживяване и за посетители, и за фенове на Софийската Опера и Балет, и е разположена само на четиридесет минути път от центъра на столицата.
Хореографията в тази нова продукция е дело на Калоян Бояджиев, роден в София. Той завършва Националното балетно училище в родния си град, а след това започва професионалната си кариера в Претория, Южна Африка, в Националния театър и балет. Следващата стъпка в кариерата е завръщането му в София. Бояджиев е бил част от норвежкия национален балет до пенсионирането си през 2019г. Назначен е за директор на втория национален балетен ансамбъл там, а по-късно става балет майстор на норвежкия национален балет. Хореографията му е на голяма почит в Ню Йорк, Фукуока и Париж. Новата му продукция на „Ромео и Жулиета“ ще бъде представена в националната опера в Осло през следващия сезон.
В тази продукция, Бояджиев се концентрира над сюжета и разгръща драматичната същност на балета, като всяка сцена кратко и ясно представя действието. Според него, един балет е „музикален шедьовър, който разкрива пълната палитра на вътрешния свят на героите и сюжета“.
Според артистичен директор Марта Петкова, са се водили двугодишни преговори за тази продукция: „Истината е, че от малка си мечтаех да изиграя ролята на Жулиета“. Петкова добави, че Бояджиев е „безкрайно толерантен и съобразителен, дава ни пълна свобода на действие и работим заедно по някои части от спектакъла“. В това представление, по четирима различни артисти представиха ролите и на Ромео, и на Жулиета. Премиерата се състоя по време на началото на летния фестивал „Музи на водата“, на 27ми юли.
Концепцията на Бояджиев освежава добре познатото произведение с иновативната си визия – хореографията следва класическия канон, но е съчетана с неокласицизъм и модерни танци, вдъхва реализъм и отхвърля традиционния балетен мизансцен. Бояджиев твърди, че „В балета „Ромео и Жулиета“ е изключително важно чрез изкуството да представим вечната борба между младите поколения и техните прогресивни идеали и старите поколения, с консервативните си виждания“.
Костюмите на норвежката Ингрид Ниландер са от Елизабетинската епоха и отразяват вътрешния свят на всеки герой, с пастелните зелени и кафяви цветове, преобладаващи в костюмите на Монтеки и Капулети, както и с черните и бели краски, типични за останалите герои. Всеки образ има свой собствен лайтмотив, както в музиката на Прокофиев, така и в хореографията. Сценографията на шведа Евън Борсум включваше големи сиви здания от двете страни на сцената – оттам артистите излизаха на сцената и я напускаха. В центъра на сцената имаше подобен на замък декор, който по време на спектакъла изобразяваше таверна, дома на Капулети, параклиса на Отец Лоренцо и гробницата на Капулети. В допълнение, езеро Панчарево предостави романтична гледка с гората, виждаща се в далечината.
Още от въведението стана ясно, че балетистите се представят на световно ниво – от бързо ескалиращия конфликт между Капулети и Монтеки на пазара и още повече докато острите трели на Прокофиев звучаха по време на дуела между Ромео, Тибалт и приятелите им. Сцената в балната зала беше изключителна и се отличи най-вече с маските, които носеше аристокрацията на Верона, и с появата на Жулиета. По време на сцената на терасата, осветлението на Бояджиев бе чувствено и интимно – изрази изцяло романтиката в този пасаж, докато двамата любовници бяха в обятията си, под очарователния съпровод на цигулките. Убийството на Меркуцио от Тибалт беше драматично, последва го вълнуващият дуел между Ромео и Тибалт и бягството на любовника на Жулиета. Сцената в параклиса беше чувствено пресъздадена – Отец Лоренцо даде отварата на Жулиета, убийството на Парис от Ромео беше ефективно изпълнено, а смъртта на Ромео в ръцете на Жулиета доведе до драматичното ѝ самоубийство, на фона на печалните сърцераздирателни акорди.
Превъзходно представяне на Марта Петкова (Жулиета) и Фредерико Пинто (Ромео). Всеки драматичен нюанс беше налице, а чувствата на героите – изразени чрез всяко едно движение на лицето и тялото. Видяхме балет на световно ниво и изпълнение на роли, достойно за най-добрите балетни ансамбли. Останалите герои в трагедията на Шекспир бяха представени великолепно. Определено трябва да споменем дебюта на Енрико Гриво в ролята на Парис, изпълнението на Винченцо Каруана в образа на Меркуцио и това на Румен Бонев като Тибалт. Софийската Опера и Балет разполага с множество превъзходни балетисти, а великолепният балетен ансамбъл до голяма степен беше сърцето на тази продукция и осигури заслужения успех на спектакъла. С две думи, тази премиера е триумф за Софийската Опера и Балет, отличаващ се най-вече с представянето на Марта Петкова в ролята на Жулиета.
Грегор Таси
Снимка: Новата продукция на „Ромео и Жулиета“ на Софийската опера и балет
Продукция:
Концепция, либрето, режисура и хореография – Калоян Бояджиев
Декори – Евен Борсум
Костюми – Ингрид Ниландер
Осветление – Калоян Бояджиев, Евен Борсум
Фехтовка – Камен Иванов
Участват:
Жулиета – Марта Петкова
Ромео – Фредерико Пинто
Меркуцио – Винченцо Каруана
Тибалт – Румен Бонев
Парис – Енрико Гриво
Синьора Капулети – Памела Пандова-Банева
Сеньор Капулети – Теодор Воденичаров
Дойката на Жулиета – Ана Вуцова
Отец Лоренцо – Дарио Йовчевски
https://seenandheard-international.com/2025/08/sofia-ballets-freshly-exciting-romeo-and-juliet-is-a-terrific-success-in-the-setting-of-pancherovo-lake/#more-125647