„Пахита“ и „Кармен – сюита“ на 14 и 17 април в Софийска опера и балет
11 апр 2022Софийска опера и балет

„Пахита“ и „Кармен – сюита“ на 14 и 17 април в Софийска опера и балет

На 14 април от 19:00 часа и на 17 април от 16:00 часа Софийска опера и балет представя балетите „Пахита“ и „Кармен – сюита“. В главните роли зрителите ще видят: Марта Петкова и Никола Хаджитанев в „Кармен - сюита“ и Боряна Петрова и Цецо Иванов в „Пахита“. Диригент -Андрей Галанов.  „Пахита“ се играе с вариации върху музиката на Лудвиг Минкус и хореографията на Мариус Петипа.

Първоначално балетът „Пахита“ е създаден и поставен за Гранд опера в Париж от френския балетмайстор Жозеф Мазилие по музиката Едуард Делдевез. Световната премиера се състои на 1 април 1846 г., с участието на Карлота Гризи в ролята на Пахита и Люсиен Петипа в ролята на Люсиен д’Ервили.

„Пахита“ е пренесен от Франция в Санкт Петербург от Мариус Петипа, който го препоръчва за трупата на Императорския балет. Петипа вече познава добре този балет, тъй като брат му Люсиен изпълнява главната мъжка роля в първата оригинална версия. Така той поставя балета, за да излезе за първи път на руска сцена на  8 октомври 1847 г., година след успешната си световна премиера.

През 1908 и 1909 г.1 възроденият от Петипа балет „Пахита“, е представен за първи път в Западна Европа в съкратена постановка, показана от трупата от водещи танцьори на Императорския балет, между които Анна Павлова и Николай Легат.

От 20-те години на 20-ти век обаче в целия свят се изпълнява само частта Grand Pas Classique, която Петипа поставя допълнително в сътрудничество с композитора Лудвиг Минкус. Едва през 2001 г. пълната версия на „Пахита“ се зъвръща на балетна сцена. Именно Пиер Лакот възстановява балета в пълния му вид, като напълно го рехореографира, правейки драстични промени в партитурата. В същото време Лакот запазва оригиналните пантомимни сцени на Жозеф Мазилие, както и допълнително поставения от Петипа Grand Pas Classique. Така 155 години след световната си премиера „Пахита“ отново се завръща на сцената, от която е започнала дългата си история.

 „Кармен“ от Жорж Бизе е безспорно едно от най-обичаните оперни произведения на всички времена. За съжаление нейният автор Бизе не успява да доживее триумфа на творбата си и никога не разбира, че създава истински шедьовър. Балетната „Кармен“ е плод на творението на големия балетмайстор Алберто Алонсо, който създава хореографския текст специално за Мая Плисецкая.  С транскрипцията на музиката се заема съпруга на Плисецкая – композиторът Родион Шчедрин. Гениалната музика на операта „Кармен“ на Жорж Бизе бива преработена така, че да се подчертае нейната хореографичност. Когато работи над партитурата, Шчедрин споделя, че балетният оркестър трябва да звучи с няколко градуса „по-горещо“ от оперния:

„Избрах жанра, трябваше да избера и инструментариума. Да реша какви инструменти могат достатъчно убедително да компенсират отсъствието на човешките гласове и да подчертаят хореографичността на музиката. Така избрах състава – струнни и ударни. Прекланяйки се пред гения на Бизе, се старах това преклонение да не бъде робско, а творческо и да се възползвам от виртуозните възможности на избрания състав”.