Автор Вяра Стоянова
По време на ковида Елеонора Джоджоска пристига в София от Прилеп, днес ще дебютира в главна роля в опера на Вагнер
На крилете на Вагнер ще полети скоро една македонка в София. Само една година след първата си изява на сцената на Софийската опера и балет, Елеонора Джоджоска-Младенова ще се включи във Вагнеровия фестивал в София. Той ще бъде открит на 26 юни с „Танхойзер“ и ще приключи на 5 юли със същото заглавие.
Джоджоска-Младенова ще бъде една от трите певици в ролята на Елизабет в спектакъла, възлюбената на главния герой и въплъщение на най-чистата любов. Образът е вдъхновяващ и трагичен – накрая героинята умира от скръб, не след дълго последвана във вечността от самия Танхойзер. В образа на Елизабет ще се редуват още Силвия Тенева и Цветана Бандаловска.
За Джоджоска-Младенова това е висок професионален скок – ролята на Елизабет в националната ни опера идва две години след нейната първа изява на родна сцена и само година след дебюта в Софийската опера.
Родом от македонския град Прилеп, Северна Македония, сопраното се установява в София през 2020 г., за да преследва кариера в операта. Интересът ù към сцената се проявява още от дете, макар и никой в семейството да не се е отдавал професионално на музиката досега, разказва тя за „Площад Славейков“. Изтъква обаче, че най-близките ú са много музикални, дядо ú свири на китара, затова изборът ú на професия никога не е срещал отпор.
Попада в много плодородна среда в гимназиалните години – на 13 започват първите ù уроци по пеене. Завършва Държавното музикално училище в Битоля в класа на Мая Митровска, възпитаничка на проф. Иванка Нинова. Вдъхновена от Митровска, Джоджоска-Младенова продължава обучението си в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в София и завършва тъкмо в класа на проф. д-р Иванка Нинова.
„Не ми беше много лесно да се установя в България – разказва оперната певица. – Прилеп не е кой знае колко голям град, а в София бях сама и трябваше да започна буквално от начало.“
Среща и допълнителни пречки – премества се през 2020 г., в разгара на Ковид-ограниченията, когато концертни зали, театри, Опера се редуват да отварят и затварят сцените си в съответствие с мерките. Пет години по-късно вече не се колебае да нарече България свой дом.
„В началото не успях да видя всичко това, което днес ми харесва в София. Но мисля, че се справих доста добре. Тук може да избираш какво да видиш, да посетиш – театър, опера, кино… Различните хора от различни страни се събират на едно място. В малкия град няма как да го преживееш.“
Същевременно промяната не е толкова рязка, нито културите ни, нито езиците се различават съществено, отбелязва Джоджоска-Младенова, затова и с нея говорим свободно на български. Освен това е приета в страната ни сърдечно и казва, че в Академията никога не е срещала предразсъдъци от колеги или професори:
„В кръга, в който аз се движа, всеки е бил добре настроен към мен“.
Сега сопраното ще трябва да пребори още едно предизвикателство – „Танхойзер“ в Софийската опера. Тя дебютира на сцената на Операта през 2024 г. първо в детски спектакли, след това получава ролята на Памина във „Вълшебната флейта“.
„Танхойзер“ за мен е първото докосване до Вагнер и, честно казано, очаквах нещо по-страшно – казва тя. – Не че е лесно, но си го представях много по-трудно. Елизабет е много чиста девойка, която въпреки че няма опит с чувствата, които изпитва в момента, показва огромна смелост и сила.“
Джоджоска-Младенова в сцена от „Вълшебната флейта“ на сцената на Софийската опера.
Споделя, че образът ú „харесва неочаквано много“ – неочаквано, защото всяка млада оперна певица си мечтае не толкова за Вагнер, колкото за ролите на Виолета в „Травиата“ от Верди и Мими в „Бохеми“ от Пучини.
Над 6 месеца Джоджоска-Младенова живее с образа на Елизабет – репетициите за спектакъла са започнали през ноември 2024 г.
„Радвам, че имам възможността да я открия – споделя тя. – Тя наистина е светица, защото жертва себе си за Танхойзер. Моли се за него и го защитава, когато всички го нападат. Няма нещо по-красиво от това един човек да получи шанса да се покае и да му простят. А тя точно това иска.“
Но работата продължава и след репетициите у дома – красивата македонката е омъжена за Атанас Младенов, част от трупата на Операта. В „Танхойзер“ Младенов ще бъде рицарят Волфрам и вкъщи двамата обсъждат персонажите си, анализират ги във всяко свободно време.
Колкото до реализацията си, България е всичко, което търси Елеонора. Дори нарича България „вкъщи“:
„Като всеки оперен певец, и аз мечтая за големите сцени в чужбина, но се радвам, че работя тук, на българската сцена. Повече ми харесва да съм вкъщи, в края на деня да мога да се прибера след спектакъл или репетиция, вместо да броя дните, докато се върна обратно“.