Уникалните за България летни Вагнерови празници на Националния ни оперен театър тази година започват на 26 юни с премиера на "Танхойзер" – деветото заглавие на Рихард Вагнер в репертоара на столичната трупа.

На пресконференцията, посветена на новото издание на Вагнеровия фестивал, акад. Пламен Карталов – директор на Софийската опера, цитира бюлетин на международната неправителствена организация Opera Europa, в който Софийската опера е назована"средищна точка на европейско културно влияние". "Напълно съм убеден" – продължи Пламен Карталов, "защото наистина с нашите действия и поглед към бъдещето ние посяхме интерес към оперното и балетното изкуство къде ли не… Един истински културен поход и културен подвиг, който Софийската опера извършва на различни територии в страната, а и в чужбина".
Директорът на театъра спомена гастролите в баварския град Фюсен с цялата тетралогия "Пръстенът на нибелунга", гостуването в Минск със "Зигфрид"–първото изпълнение на опера от Вагнер в Беларус въобще, както и историческото "окупиране" на Болшой театър с цели шест софийски постановки след 37-годишно отсъствие на българи на престижната московска оперна сцена.
"Ние всички сме много горди с българските оперни певци, без които аз не исках да правя този Вагнеров маратон. Така че, мили колеги, аз ви благодаря!Вие ми повярвахте. Никога не съм ви задължавал. Някои орисаха, че Вагнер ще ви развали гласовете – напротив, ние доказахме, че Вагнер оправя гласовете, които често пъти не са поставени както трябва, така че аз съм горд с вас,благодаря ви и вие го доказвате всеки миг.В постановката на "Танхойзер" ние имаме най-доброто вокално присъствие в България, което може да се чуе.Както и в целия "Пръстен". Това е националното богатство, което е съсредоточено в Софийската опера."
Пламен Карталов подчерта, че новата постановка на "Танхойзер" е щастливо съвпадение с юбилейната свещена 2025 година за християнския католически свят. На всеки 25 години Светите двери на катедралата "Свети Петър" във Ватикана се отварят за пилигрими от цял свят, които да получат опрощение и да бъдат благословени. А мотото на това поклонническо пътуване към Рим е "Поклонници на надеждата". Режисьорът вижда в операта на Вагнер нравствена връзка на либретото и музиката с посланието на църквата и обществото за консолидация на вярата, за оптимизъм и надежда в днешния свят на войни, забравил човешката ценност на добродетелите,свят на самоувереност и алчност на политици, на проповедници на демокрация и на хора, които са се отдали на удоволствия и власт. В този контекст новата постановка на "Танхойзер" с български оперни певци се превръща в съвременна драма - не просто за греха и прошката, а за човека, който търси цялост и свобода в един свят, разкъсван между крайности.

Диригентът на постановката Константин Тринкс е добре познат на българската публика и много обичан в Софийската опера. На пресконференцията той сподели, че е щастлив да работи отново в София с Пламен Карталов. Маестро Тринкс определи изпълнителския състав на Операта като прекрасен: най-добрите певци, най-добрите оркестранти, най-добрият ансамбъл. Диригентът подчерта, че в "Танхойзер" няма да пеят гости от чужбина, с което Софийската опера трябва много да се гордее, защото той не се сеща за германски театър, който може да постави Вагнерова опера, разчитайки единствено на собствени ресурси, а в София има двоен, дори троен солистичен състав.
"Първият път, когато дойдох тук, беше през зимата на 2015-та, преди повече от 10 години. Беше голямо приключение – със сняг и "Тристан". Да, беше наистина забележително. А сега е по-скоро като да се прибера вкъщи, при семейство, което познавам много добре и при трупата, с която се чувствам като у дома си. Понякога е било трудно заради натоварения ми график да разполагам с достатъчно време тук. Много съм доволен, че този път идвах три пъти предварително, за да работя с певците. И сега работим една седмица само върху музиката със солистите. Много щедро е за мен да разполагам с това време. Така че съм щастлив, защото развихме вокалните образи с певците, а днес е първият ден, в който започваме с оркестъра. Познавам този оркестър много добре,познавам потенциала му и съм абсолютно сигурен... знам, че ще свири фантастично."

Сценографът от Хърватия Свен Йонке също е добре познат на столичната публика с бляскавите постановки на "Парсифал", "Янините девет братя", "Електра", "Чичовци" и "Лоенгрин". Пред журналистите на пресконференцията той сподели, че режисьорът Пламен Карталов му дава пълната свобода да работи върху всяка концепция.
"В един момент след представянето започваме да обсъждаме и да пишем имейли посред нощ, когато дойде вдъхновението. След първия кръг от творчески дискусии отиваме в техническия отдел, опитвайки се да видим дали нещата са възможни, защото експериментираме и със сценографски елементи, които често са, бих казал непостоянни, променливи. Като нещо, което не е толкова фиксирано и праволинейно. Това, на което много се възхищавам, е, че можем да работим до последния ден на премиерата, така че винаги има нови идеи за някои детайли или някои елементи на сцената, които все още трябва или могат да бъдат реализирани във финалните моменти, което е лукс, защото обикновено в операта всичко трябва да е изработено и фиксираноедна година предварително."
След премиерата на "Танхойзер" на 26 юни Вагнеровият фестивал ще продължи с представления на всички опери от тетралогията "Пръстенът на нибелунга" - от 28 юни до 3 юли. На 5 юли вторият състав на "Танхойзер" ще закрие фестивалната програма. Но с края на музикалните празници, които всяка година събират страстни почитатели на великия Рихард Вагнер от целия свят, летният сезон на Софийската опера съвсем не завършва. През юли и август предстоят спектакли от серията "Опера на площада" - "Рилският пустинник" с музика на отец Кирил Попов и мюзикълът "Клетниците". От 11 юли до 17 август е шестото издание на популярния сред столичани фестивал "Музи на водата" на езерото Панчарево. Ще бъдат представени балетите "Лебедово езеро" и "Ромео и Жулиета" и мюзикълът "MAMMA MIA!". "Опера в парка" отново ще зарадва най-малките зрители в парка на Военната академия с детските спектакли "Карнавалът на животните, "Вълшебната флейта", "Изгубената принцеса", "Мечо Пух", "Трите прасенца", "Вълкът и седемте козлета" и "Шегобишко на острова на чудесата".
Снимки: operasofia.bg, БТА, Facebook /Sofia National Opera and Ballet
https://bnr.bg/radiobulgaria/post/102171029/lato-muzika-bogove-i-geroi-sofiiskata-opera-kani-na-tradicionnia-vagnerov-festival