Красивата екзотика на Индия от „Лакме“ ще заплени зрителите в Софийската опера и балет
06 апр 2023в-к. "24 часа"

Красивата екзотика на Индия от „Лакме“ ще заплени зрителите в Софийската опера и балет

Ефектна, изчистена и красива визия очаква зрителя в постановката на Пламен Карталов, осъществена с художниците Миодраг Табачки и Ангелина Атладжич, хореографа Мая Шопова и музикалния консултант Франческо Роза.

Спектакъла на 21 април ще дирижира Франческо Роза. Ролята на Лакме ще изпълни Диана Василева. Виолета Радомирска е вярната Малика. Ще има няколко дебюта. В ролята на Джералд ще се представи Хрисимир Дамянов, Елен и Роуз ще бъдат Айла Добрева и Александрина Стоянова, а Фредерик Александър Крунев.

Като жрецът Нилаканта гостува Андреа Табили, интересен певец, чийто красив бас импонира на много модерни композитори, които го канят за първите изпълнения на свои творби.

Ефектна, изчистена и красива визия очаква зрителя в постановката на Пламен Карталов, осъществена с художниците Миодраг Табачки и Ангелина Атладжич, хореографа Мая Шопова и музикалния консултант Франческо Роза. Премиерата през 2008 г. дирижира Григор Паликаров, а сред певците от премиерния състав са Петя Иванова, Ирена Петкова, Диана Генова, Георги Султанов, Петър Найденов, Емил Желев и др.

Всяка оперна партитура предлага сцени, които през годините остават знакови и изключително разпознаваеми за поколения слушатели. Благодарение на медиите някои от тях се превръщат в емблеми на различни продукти, които нямат нищо общо с оригиналната творба. Много от потребителите дори не знаят откъде са те. Така е и с два фрагмента от „Лакме“, които днес са абсолютен хит. Това е дуетът на Лакме и Малика (дует на цветята) от първо действие и арията на Лакме от второ действие (арията на звънчетата). Дуетът е любим музикален цитат за различни телевизионни и филмови продукции. Използван е и като фон на рекламна кампания на Британските авиолинии. Арията на Лакме е предпочитана за всички концертни изяви на колоратурните сопрани. По време на празничните фойерверки, за отбелязване на 120 годишнината на Айфеловата кула е звучала точно тази ария в изпълнение на забележителната Меди Меспле.

Сред най-известните интерпретаторки на ролята на красивата жрица са били Лили Понс, Мадо Робен, Джоун Съдърланд, Меди Меспле, Натали Десе.

Има и знакови българските изпълнителки на Лакме през годините и това са Мария Милкова-Золотович, Надежда Харитонова, Люси Захариева, Диана Василева, Петя Иванова, Теми Рафаел.

Операта „Лакме“ от Лео Делиб е в три действия по либрето на Едмон Године и Филип Жил, по романа на Пиер Лоти „Рарау или Сватбата на Лоти“ от 1880 г. Текстовете са вдъхновени и от пътеписите на Теодор Пави. Премиерата е на 14 април 1883 г. в „Опера комик“ в Париж. Операта има голям успех и до 1909 г. има петстотин представления.

Сюжетът е предложен на Лео Делиб от Године за американското сопрано Мари ван Зандт, която либретистът чува в „Миньон“ на Тома. Далиб написва партитурата между 1881 и 1882 г.

Както много други опери от това време и в „Лакме“ се представят тъй модните източни сюжети намерили място в оперите „Ловци на бисери“ на Жорж Бизе, „Кралят на Лахор“ и „Таис“ на Жюл Масне, „Африканката“ на Джакомо Майербер, „Самсон и Далила“ на Камий Сен-Санс.

Въпреки, че творбата е изцяло посветена на живота в Индия, композиторът пестеливо и много умело използва интонации и ритми от местната екзотична музика при молитвите, заклинанията, танците и в пазарната сцена. Друг много ефектен и силен момент са живописните танцовите епизоди.

Операта „Лакме“ има премиера в България на 13 септември 1926 г. в София с диригент Юрий Померанцев, режисьор Христо Попов, художник Александър Миленков, хореограф Анастас Петров, а от достигналите до нас сведения разбираме, че всички са били възхитени от великолепното изпълнение на Мария Милкова-Золотович.

През 2008 г. новата постановка на Пламен Карталов беше включена в специалните събития, с които Франция отбеляза своето председателство на ЕС, което започна на 1 юли, а на спектакъла на 30 юни организиран от Посолството на Франция, Френския културен институт, Столична община и Националната опера и балет в София присъстваха много гости.

Това е спектакъл, който вече години наред привлича възхитена родна и чуждестранна публика не само в залата на операта, но и по време на турнетата.

Диана Василева за своята Лакме.

„Арията на звънчетата съм я пяла винаги и съм мечтала да направя цялата партия. Тръпката е голяма. Увеличава се и притеснението, защото с годините отговорността е друга. Когато си млад не осъзнаваш с какво се заемаш. Преди това бях пяла само Царицата на нощта. Това беше втората ми роля, при това много сериозна. Тогава бях толкова млада и Лакме бях аз. Постановката ми се струваше уникална, нещо божествено, много красиво. След петнадесет години съм все още толкова очарована. С натрупването на опит и още роли промених някои неща, но се старая моята героиня да бъде винаги по детски чиста и като излъчване, и като звучене. Търся да е фина, феерична. Продължавам да се откривам в нея.

Интересно е, че Лакме не е писана с тези крайни височини. „Ми“-тата са дописвани. Може да се изпълнява и без тях. Но самата партия звучи високо. Дори по-драматичното трето действие и то звучи високо, за да бъде героинята ефирна, сякаш неземна.

Чувствам се привлечена от Индия. Бях и йога. Религиите, обичаите от Изтока ме привличат“.

Брутални сме в изборните окопи, но не чак за Оскар

https://www.24chasa.bg/ozhivlenie/article/14258560?fbclid=IwAR21STlCK7MDJrm6MyhbLyU1dviVTd2w5OMS7SX3qPbjaV6l5K2VeFL3Tl4