Когато Чайковски срещна Толстой... в балет на Лео Муич на българска сцена
Снимка: operaplovdiv.bg - Примабалерината Марта Петкова и премиер солистът Никола Хаджитанев в спектакъла „Анна Каренина“ на Пловдивската опера. Photo: operaplovdiv.bg – The prima ballerina Marta Petkova and the premier soloist Nikola Hadjitanev
26 яну 2023БНР

Когато Чайковски срещна Толстой... в балет на Лео Муич на българска сцена

Марта Петкова, Катерина Петрова, Никола Хаджитанев и Цецо Иванов в ролите на Анна и граф Вронски

Автор: Елизабет Радкова

"Анна Каренина", балетът на изключително успешния хърватски хореограф Лео Муич, премина като метеорит през българското културно пространство миналото лято. Хореографията, по музика на Пьотр Чайковски и базирана на едноименния роман на Лев Толстой, беше поставена за първи път у нас с Пловдивската опера и представена на фестивала Opera Open 2022 в Античния театър в Пловдив. Гост-звезди бяха главните танцьори на Софийската опера Марта Петкова и Никола Хаджитанев. През декември спектакълът беше представен и в столицата, в Националния дворец на културата, а Лео Муич беше поканен да постави творбата си в Софийската опера. В Софийската опера и балет ще има шест премиерни спектакъла на "Анна Каренина", като първият е на 27 януари, следват 28 и 29 януари, както и 2, 3 и 4 февруари.

Публиката в София ще види нова версия на "Анна Каренина" – с промени в хореографията и различна сценография, обясни Лео Муич. Това ще бъде един различен спектакъл – обеща хореографът.

"Трябва да предложим на хората възможно най-добрия продукт – каза хореографът за Радио България. – Защото данъкоплатците заслужават да получат най-доброто. Балетните продукциите са изключително скъпи. При всяка продукция, и аз съм много наясно с това, ние все едно два пъти вземаме парите на хората. Първия път им ги вземаме, за да продуцираме спектакъла, а след това им продаваме билет, за дойдат да видят това, за което са платили."

Лео Муич
Лео Муич


Лео Муич обясни стила си на работа и как променя своите хореографии според състава и качеството на трупата, с която работи: 

"Аз съм сравнително млад хореограф и винаги се съобразявам с това с какви хора разполагам. В зависимост от нивото на трупата мога да работя по един или друг начин – казва Лео Муич. – Старая се да представя най-добрата версия при дадените обстоятелства. Нивото на Софийския балет е по-високо от това на Пловдивския, разполагам с по-голям състав, с няколко отлични солисти, а не само с Марта Петкова, така че поставих нова, технически по-сложна версия на "Анна Каренина". Работя с хората, с които разполагам, не клонирам хореографиите си. Има и още нещо – когато отидете на кино, ако гледате един и същи филм, Брад Пит всеки път ще бъде същият Брад Пит. Докато Марта Петкова, Катя Петрова никога няма да бъдат същите, всяко представление ще бъде напълно различно – изтъкна Муич. – В постановката няма да има само главни герои, всички роли са важни – на Доли, Кити, Левин, Лидия Ивановна, майката на Вронски. Няма малки роли, има само малки артисти".

Ролите на Анна Каренина и нейния любовник граф Вронски ще бъдат изпълнени от примабалерините Марта Петкова и Катерина Петрова и премиер солистите Никола Хаджитанев и Цецо Иванов. В спектакъла ще звучат цигулката на Стоимен Пеев от "София квартет", гласовете на Александрина Стоянова-Андреева и Виолета Радомирска, както и оркестърът на Софийската опера и балет под диригентството на Андрей Галанов.

Освен балета "Анна Каренина", поставен за първи път за Хърватския национален театър в Загреб през 2014 г., Лео Муич е автор и на балетните спектакли "Великият Гетсби", "Орфей", "Шехерезада", "Опасни връзки", "Сън в лятна нощ", "Гордост и предразсъдъци". "Следващата година ще правя "Хамлет" в Загреб – разкри той пред Радио България. – Обичам да поставям балети, които никога не са били правени. Ще направя и "Граф Монте Кристо", "Кралица Марго"..."

Когато поставя свои балети, Лео обикновено сам си пише либретото и избира музиката. "Успешната постановка е съчетание от двете – музика и сюжет. В случая за мен е изключителна чест да бъда третият човек в това невероятно сътрудничество между Толстой и Чайковски – разбира се, те не знаят, че си сътрудничат, че сме ги събрали – тези две невероятни имена и моето малко име до тяхното", обяснява хореографът. „За "Анна Каренина" нарочно избрах небалетна музика на композитора. Беше много трудно да избера музиката, защото нямам специално музикално образование – да я избера така, че да имаш усещането, че е създадена именно за тази история – а тя не е!"

"Редактирането на музиката е необичайно, – коментира от своя страна маестро Андрей Галанов избора на музиката към балетната постановка "Анна Каренина". – Той е съчетал различни стилове – романс, концерт за цигулка, симфония, програмната симфония Манфред. Аз приемам тази компилация. Харесва ми. На някои може да се стори спорна, това е разбираемо. Хубаво е – в театъра трябва да има спорове. Но на мен лично много ми харесва."

Андрей Галанов
Андрей Галанов


Маестро Галанов обясни още, че му допада динамиката на тази компилация и отбеляза, че съчетанието на различните стилове музика върви с различните стилове в танците. Толстой пише книгата си за голям период от време, напомни диригентът, затова тя се чете глава по глава, подобно на днешните телевизионни сериали. "Да, в книгата има много герои. Но в тази хореография всичко е сгъстено. Фокусът е върху трагедията, върху конфликта", каза той.

Сценографът на балета, хърватинът Цвийета Шуин, отбелязва някои интересни наблюдения: "Може би е уместно да се замислим и за времето, когато е написана "Анна Каренина" – втората половина на XIX век, период на големи промени, много нововъведения. В същата година, в която е написана книгата, е направен първият филм. Това е и времето на други открития – горе-долу по това време са разкопките на Помпей."

Цвийета Шуин си спомня, че е бил вдъхновен от откритието, че античните статуи не са били бели и идеалистични, а напротив – боядисани в ярки цветове. "Важно е какви цветове да използваме за театъра, за да може декорът да не "краде" вниманието от артистите. Ето така едно научно изследване може да стане основа на сценография за конкретна история в конкретно време".

Марта Петкова
Марта Петкова


Художественият ръководител на балета на Софийската опера Марта Петкова смята, че най-новата балетна премиера е не само чудесно допълнение към репертоара, но е ценна за трупата и в друго отношение – ето защо: 

"За мен беше важно трупата да работи с човек като Лео Муич. Аз бях зашеметена и шокирана от моята първа среща с него. Работила съм навсякъде по света, в много престижни театри. Но такъв тип работа, каквато той дава, не съм срещала. Мога да кажа, че трупата страшно много го обикна. Той изключително търпеливо работи с всеки един от нашите артисти. Не излиза от залата от 11 сутринта до 8 вечерта. Не знам как е възможно това! Така че за мен това беше много успешен ход – трупата да се срещне с него и да повиши качеството си на работа", разказва Марта Петкова.

Снимки: Софийска опера и балет, Държавна опера Пловдив, Facebook/Андрей Галанов

По публикацията работи: Иван Петров

https://bnr.bg/radiobulgaria/post/101769468/kogato-mocart-sreshtna-tolstoi-v-balet-na-leo-muich-na-balgarska-scena