„Електра“ Най-очакваното представление в Международния оперен фестивал в Тегу
20 окт 2023Корейската национална телевизия

„Електра“ Най-очакваното представление в Международния оперен фестивал в Тегу

Най-очакваното представление в преполовилия вече тазгодишен Международен оперен фестивал в Тегу „Електра“ ще се изпълнява от 20 октомври.

Корейската национална телевизия излъчи специален репортаж за Софийската опера, която на 20 и 21 октомври гостува за първи път на този престижен оперен форум, който отбелязва двайсет години.

За първи път на корейска сцена зрителите ще имат възможност да видят представлението и затова интересът сред любителите на операта е голям, съобщават в репортажа.

„Електра“ е опера от Рихард Щраус, който той композира под влиянието на Вагнер и върху оригиналната трагедия на Софокъл.

В центъра на сюжета са заложени силни теми като омраза към майката и мъст за убийството на бащата.

Сценичната постановка и продукцията са на Софийска опера и балет, България.

В ролята на главната героиня Електра ще могат да бъдат видени утвърденото сопрано Лилия Кехайова и младата изпълнителка Диана Ламар.

Диана Ламар: В очакване сме да представим пред вас толкова специалния шедьовър на Рихард Щраус на тази невероятна сцена. Всички ние, от Софийската опера, сме изключително развълнувани да сме тук, в Корея. Каня ви с цялото си сърце да споделите с нас тези вълшебни моменти.

Изпълнителите и екипът от България, са готови с подготовката и репетициите и очакват срещите с публиката.

Поради големия оркестров състав и сложната организация, поставянето на “Електра” на чужда сцена е голямо предизвикателство и е чест, че за първи път в историята на корейската опера представлението ще може да бъде видяно в рамките на Международния фестивал в Тегу.

Ким Суджон, програмен директор на Международния оперен фестивал в Тегу: „Мога да кажа, че това е произведение, което любителите на операта очакват с изключително нетърпение, тъй като то не е изпълнявано нито веднъж у нас. Удоволствие е да го представим като трета основна опера от Международния фестивал и се надяваме, че много любители на операта от цялата страна ще могат да го чуят от сцената на  “Тегу Опера Хаус”.

Спектакълът ще бъде съпровождан от оркестъра на Тегу Опера, Dio Orchestra, а петима корейски изпълнители ще влязат в поддържащи роли, завършва телевизионният репортаж.

Диригент на спектакъла е Евън-Алексис Крист: „За мен „Електра“ е технически най-трудната за оркестъра и ансамбъла. Певците ни са на много високо ниво – красиви, музикални и силни гласове с отлични умения по немски език. Радвам се да бъда част от това преживеване!“

Постановката е на Пламен Карталов, сценичното оформление на Свен Йонке. Освен Лилия Кехайова и Диана Ламар корейската публика ще има удоволствието на чуе Гергана Русекова и Мариана Цветкова (Клитемнестра), Радостина Николаева и Цветана Бандаловска (Хризотемис), Даниел Острецов (Егист), Атанас Младенов и Веселин Михайлов (Орест).

Пламен Карталов, режисьорски ракурси за „Електра“: За Софийската опера и балет е огромна чест да представи една от своите продукции на сцената на оперния театър в Тегу, като част от програмата на този престижен оперен фестивал, който чества своята двайсетгодишнина.

„Електра“ от Рихард Щраус е като една полифонична звукова река, течаща дълбоко и устремно. В погледа ми от партитурата за сценичния й живот, режисьорските ми ракурси са задължителна визуализация на прочита на музиката и текста като калейдоскоп, в обектива на който оживява серия от непрекъснато променящи се сцени.

Те са точно и подходящото място, и обстановката за многообразни епизоди с вътрешни моменти и винаги в динамично действие. По този начин режисурата на постановката е един процес на непрекъснато променящи се картини, в които героите са поставени на изпитанията си, като в едно своеобразно галопиращо развитие.

Създаването на кинематична серия от сцени към сцена дават енергията на винаги нови събития, които са разделени, но на принципа на филмовия монтаж се осигурява на зрителя увличащ го действен драматизъм, благодарение само на компактно свързаните променящи се различни места за взаимодействие и игра.

Гледната точка от страната на зрителя е фокусирането върху индивидуалността на характерите. Личната им драма е факторът, който ги води към действие във всеки един детайл на вокално-сценичните им задачи.

Щраус е дал всичко, за да се извае образността от субективната ни гледна точка, как в персонална режисьорска интерпретация и в хармонична работа с артистите, може и трябва да се дава винаги нов живот на едно вечно и гениално произведение“.

Останалите участници в спектаклите:

Лилия Кехайова, Електра: Много сложен образ. Това е най-интересната и най-въздействаща творческа задача, която съм имала. Електра е затворник на желанието си за отмъщение“.

Гергана Русекова, Клитемнестра: „Това е една ранима жена, която е извършила престъпление и се страхува за живота си. Тя е в непрестанен делириум, който трябва да се изрази. От всички мои образи тя е най-зловеща“.

Мариана Цветкова. Клитемнестра: „Клитемнестра е далече от всякакви евтини трикове на злодейка и чародейка. Поставена под прожектора на миналото, кърви от своите рани, и колкото повече болка изпитва, толкова повече болка причинява“.

Радостина Николаева, Хризотемис: „Хризотемис е нещо прекрасно, тъй като тя внася много светлина в тази драма на Електра. Тя дава възможност да усетиш атмосферата в тази драма във всичките й багри. Тя е като лъч светлина“.

Цветана Бандаловска, Хризотемис: „Тя е животворният лъч, надеждата на жената. Хризотемис е част от Електра, подтиснатата част на Електра, която тя не иска да чуе“.

https://v.daum.net/v/20231019215712378