Джаз, динамика и почти акробатика в балета “Великият Гетсби”
Снимка: Трупата на Софийската опера и балет репетира усилено за предстоящата премиера на “Великият Гетсби”. СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА
29 мар 2024в-к. "24 часа"

Джаз, динамика и почти акробатика в балета “Великият Гетсби”

Премиерата на новата постановка на Лео Муич е на 12 април

След огромния успех на балета “Ана Каренина” миналия сезон нашумелият хърватски хореограф и режисьор Лео Муич отново е в София и репетира усилено с трупата на Софийската опера и балет новия си спектакъл “Великият Гетсби”.

Едноименният роман на Франсис Скот Фицджералд оживява на сцената благодарение на музика от различни композитори, но американски: Гершуин, Бърнстейн, Барбър, Гудман, Милър, Чадуик и Филип Глас. Премиерата е на 12 април.

Подбрани са откъси от “Рапсодия в синьо”, “Един американец в Париж”, операта “Кандид” на Бърнстейн, както и прочутите In the Mood на Глен Милър и Sing Sing Sing на Бени Гудман. Музиката е на запис.

“Това е една специална епоха за Америка. Докато Европа е между две световни войни, САЩ просперират, по-точно мафията просперира и пипалата ѝ стигат до правителствените нива. Това е времето на сухия режим и тогава, когато за първи път музиката на чернокожите прониква в мейнстрийма. Всичко това ме вдъхновява, защото аз обичам различията. Даже смятам, че балетните трупи не трябва просто да са международни, те трябва направо да са интерконтинентални. Културният обмен е много важен, аз така или иначе винаги съм бил чужденец в театрите, с които съм работил”, каза пред “24 часа” Лео Муич, който като балетист, а по-късно и като хореограф е работил в Берлин, Цюрих, Амстердам, Париж, САЩ, Япония, Италия и почти всички оперно-балетни театри на бивша Югославия.

Балетът “Великият Гетсби” е поставен от него за първи път в Любляна през 2019 г., но софийската постановка не копира точно тази на Словенския национален театър, тъй като хореографът винаги приспособява творбите си към съответната трупа.

“Във всеки случай тук има още по-трудни движения, отколкото в “Ана Каренина”, все пак това е Америка, има много динамизъм, почти акробатични движения, има джаз”, казва хореографът.

В началото целият спектакъл е замислен от него като тричасов, но решил сам да си го съкрати на два часа без да се смята антрактът, тъй като и действието в романа на Фицджералд тече бързо и се концентрира в рамките на 3-4 дни.

Муич е правил и доста безсюжетни балети, но твърди, че абстрактните творби са му прекалено лесни за правене: “Вземаш хубава музика, наемаш 6-има красиви човека, правиш красиви движения – харесва ми, но това е прекалено лесно. Сюжетните балети се правят много по-трудно, но публиката определено ги иска”, признава той.

В Любляна, независимо че спектакълът е правен в навечерието на пандемията, “Великият Гетсби” има огромен успех и наскоро театърът е купил от Лео Муич авторските права за още 8 години.

Последната за момента творба на Лео Муич е “Хамлет” по музика на Чайковски и Сен-Санс, поставена в Загребската опера и балет, която предстои да се постави и в Хелзинки.

“Великият Гетсби” ангажира на практика цялата балетна трупа. Ник Карауей ще се играе от Симеон Атанасов и Рафаел Рамос, в ролите на Джей Гетсби, Том Бюканън и Джордж Уилсън ще се редуват Фредерико Пинто, Никола Хаджитанев, Цецо Иванов и Емил Йорданов. Женските роли в спектакъла също са важни и в тях ще играят Марта Петкова, Боряна Петрова, Катерина Петрова, Полина Иванова, Венера Христова-Аспарухова, Памела Пандова и др.

https://www.24chasa.bg/ozhivlenie/article/17495586