ЕЛЕКТРА В СОФИЙСКАТА ОПЕРА - ТРИУМФ НА ДУХА НАД СТРАХА
01 дек 2020в-к. "Уикенд"

ЕЛЕКТРА В СОФИЙСКАТА ОПЕРА - ТРИУМФ НА ДУХА НАД СТРАХА

Автор: Марина Чертова, в."Уикенд"

За първи път в България почитателите на оперното изкуство имат възможността да се насладят на операта „Електра“ от Рихард Щраус.

Идеята за реализацията на постановката е на директора на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов. Така Софийската опера се присъедини към най-престижните оперни театри в света, които имат в репертоара си модернистичната творба на Рихард Щраус.

„Електра“ е поредната изключително сложна творческа задача, пред която се изправи трупата на първия оперен театър в България. След тетралогията „Пръстенът на нибелунга“, „Тристан и Изолда“ и „Парсифал“от Рихард Вагнер, включването на „Електра“ към нетрадиционната репертоарна програма показва огромните художествени възможности на Софийската опера. 

Вокалният стил на Рихард Щраус е нетипичен и това предизвиква една нова, различна изява на солистите и хора. Партитурата е изпъстрена с високи оркестрови трудности, а режисьорският замисъл на Пламен Карталов, както винаги, извайва художествените образи и ги поставя в нови измерения на творческо търсене. „Електра“ на софийска сцена представлява визията на маестрото за развитието на Софийската опера оттук нататък и за приобщаването на публиката към един по-нетрадиционен оперен репертоар.

Премиерата на „Електра“ се появява във време на пандемия и редица изпитания на духа. Но това е и доказателство за смелостта на Софийската опера точно в този момент да представи пред своята вярна публика един завладяващ спектакъл, който очертава ясна визия за развитието на театъра в близкото бъдеще. Затова и премиерата на "Електра" се превърна в триумф на духа и в истинска победа на изкуството в тези нелеки за целия свят времена. Това събитие, родено по време на пандемията, доказа, че духът винаги възтържествува над страха.

"Изумителен театър, изумителни певци, изумителен оркестър", така реагираха зрителите след премиерата на "Електра" под купола на Софийската опера. Първото изпълнение на модернистичната творба на Щраус донесе изключителен успех на всички участници в тази невероятна продукция – една постановка, която дълго време ще се помни. Сложните условия белязаха целия репетиционен период, премиерата беше отлагана два пъти, но за радост на почитателите на операта първият спектакъл на "Електра" най-накрая се състоя на 26 ноември. А търпението на зрителите, както и страхотните усилия на целия екип безспорно си заслужаваха.

При изключително стриктно спазване на противоепидемичните мерки, публиката присъства на историческо събитие – първото изпълнение на „Електра“ в България и то с изцяло български солистичен състав. Блестящи Лилия Кехайова, Цветана Бандаловска и Гергана Русекова в трите главни женски образа на Електра, Хризотемис и Клитемнестра, перфектни Атанас Младенов и Емил Павлов като Орест и Егист, великолепно сценично присъствие на петте прислужници - Виолета Радомирска, Александрина Андреева, Ина Петрова, Силвия Тенева, Румяна Петрова. Аплодисменти заслужават и Силвана Пръвчева и Станислава Момекова, Ангел Христов, Баясгалан Дашням, Ангел Антонов и Димитър Станчев.

Оркестърът на Софийската опера под диригентството на американския маестро Евън-Алексис Крист показа изключително високо ниво на музициране. Водени от темпераментния диригент и концертмайстора Людмил Ненчев, музикантите изпълниха трудната партитура с очарователни нюанси, цветове и динамики.

И този път постановъчният екип беше международен. Режисьорът акад. Пламен Карталов прави една почти филмова версия на операта на Щраус, обогатена с новаторската сценография на Свен Йонке, костюмите на Лео Кулаш и хореографията на Фреди Франдзути. Художественото осветление на Андрей Хайдиняк допълва режисьорската концепция и свързва всички елементи на спектакъла в изящна линия. Образите в постановката са изградени с изчистени, но много драматични, движения по сцената и с елементи на танц.

Характерите се разкриват в течение на действието, което държеше зрителите в напрежение почти през цялото време. Детайлите, символите, работата с текста – всичко бе изпипано до краен предел. Тук е мястото да отбележим безценната работа на асистент-режисьора Вера Петрова и корепетитора Йоланта Смолянова, подпомогната от колегата й Ричард Уайлдс от Баварската опера в Мюнхен, както и прецизността на всички технически служби.

Може да се каже, че това е трилър от класата на Хичкок. За разлика от филмите, тук в оперния театър енергията от сцената и оркестъра завладяват директно сетивата, отблизо с дъха на случващото се. И цялото това чудо се случва с два състава на Софийската опера, с български артисти, с български оркестър.

Вдъхновен от представата за незавършената арка на Микена, сценографът Свен Йонке създава образа на кристалния палат Микена който за него  е своеобразна рефлексия на душата на Клитемнестра. На финала той се разрушава.

Въртящата се сцена, с прозрачни, наклонени стени, през които се виждат отражения на фигури, действия и балетни епизоди активират представата за античния театър. Усещането за единство на време, действие и място е детайлно разработено като филм. Интересно бе вплитането в сюжета на балетните сцени като органична част от действието, припомнящи ни ролята на  коментаторите от античната драма.

Оркестърът в случая, поради епидимичната ситуация, разположен в залата е видим. Нещо, което  придава нов привкус на изживяването. Това е истински театър на инструментите, игра на различните групи, която се  се разиграва пред зрителя. Театър, изтъкан от богатата метроритмична пулсация в партитурата на Рихард Щраус, нещо, което се случва пред зрителя.

Премиерата беше посетена от вицепрезидента на България Илияна Йотова, австрийския музикален критик Клаус Биланд, множество гости от чужбина. След края на представлението, акад. Карталов призова публиката и артистите да отдадат последна почит към големия български тенор Камен Чанев, загубил битката с вируса Ковид-19.

Бурните аплодисменти  дълго не стихваха. Публиката изправена на крака сякаш не искаше да излезе от магията, от изживяването на уникалния спектакъл на „Електра“.

Поради огромния интерес към първата премиера за сезона – „Електра“ от Рихард Щраус и във връзка с ограничените места в залата, Софийската опера предоставя уникална възможност за всички, които не успяха да закупят билети за първите две представления. "Електра" ще бъде играна извънредно на 1 и 6 декември.