„Пепеляшка” – красива приказка с музика на Росини - БНР 18.03.14
18 мар 2014

„Пепеляшка” – красива приказка с музика на Росини - БНР 18.03.14

Красива приказка за добро и зло, която завършва не със сватба, а с... прошка. Това е „Пепеляшка или триумфът на добродушието” – новото заглавие в репертоара на Софийската опера. Комичната музикална драма в две действия е по известната на малки и големи приказка на Шарл Перо. А музиката е на Джоакино Росини. Премиерата ще се състои на 20 март.

Постановката на „Пепеляшка” в Софийската опера е изградена от екип съмишленици. Режисьорът Вера Петрова и диригентът Григор Паликаров са работили върху ефектен, зареждащ с позитивизъм спектакъл. Към тях се присъединяват Боряна Ангелова – сценограф и Християна Михалева – автор на костюмите. Цели три актьорски състава са готови да ни потопят в магията на това заглавие. Защото Росини, както казва Григор Паликаров, е един слънчев остров. Вера Петрова пояснява:

Снимка: личен архив
Снимка: личен архив

„Нашата сценична концепция беше продиктувана от идеята да избягаме от ежедневието в куклен свят, в едно фантазно време. Но там ще се срещнем с хора с нашите особености, дефекти, качества, желания, мечти и идеи. В тях може да припознаем себе си в различните житейски ситуации. И в същото време да погледнем на всеки около нас с намигване и усмивка, които Росини е заложил в музиката си. Най-важното е, че операта завършва с една всеобсебваща прошка. На финала героите започват да приемат себе си и другите такива каквито са, без да се опитват да ги променят. Ако вървим по този път мисля, че светът ще стане едно по-добро място. Надявам се чрез спектакъла да успеем да избягаме на един слънчев остров с музиката на Росини и с играта на нашите артисти.”

Известно е, че в „Пепеляшка” има трудни за изпълнение моменти. Има и много сложни и виртуозни ансамбли, както и блестящи скоропоговорки. Всички солисти на постановката в София потвърдиха изключителната вокална трудност на партитурата и споделиха, че е била голямо предизвикателство за тях. Към това добавиха и тежките режисьорски изисквания към образите и ситуациите. Но заредени от красивата музика, те са работили с удоволствие. В екипа, освен родните оперни певци има и гости от Румъния /Оана Андра и Мария Джинга/, Македония /Биляна Трайковска/, както и роденият в Германия Милош Булаич.Оана Андра е в ролята на една от трите Пепеляшки. За първи път тя се качва на сцената на Софийската опера през 2000 година като участничка в Международния конкурс за млади певци „Борис Христов”. Мецосопраното печели първа награда и златен медал. „Имам специално отношение към този театър” – казва Оана Андра. Българската публика вече я познава като Розина /„Севилският бръснар”/ и Олга /„Евгений Онегин”/. Сега ще я види и в образа на Анжелина /Пепеляшка/. „Привързана съм към тази роля. За първи път я изпълних в студентските си години, след това я пях много пъти в Италия, Холандия, Германия, Австрия. Щастлива съм да работя отново с маестро Паликаров. С Вера Петрова се чувствам не по-малко актриса, отколкото певица. За мен е приятно да срещна такъв добър режисьор, с усет към сцената, характерите, развитието на образите.”

Снимка: Елена Цветкова
Снимка: Елена Цветкова

За първи път в Софийската опера се играе Росиниевата „Пепеляшка” на 13 декември, петък през 1968 година. Ето какво си спомня Рени Пенкова, която играе главната роля:„Това беше един много хубав спектакъл, голяма изненада за цялата музикална публика тогава. Съставът, който успя да я осъществи срещна редица трудности, тъй като за първи път се правеше произведение от този вид. Подготовката ни отне много време. Преживяхме няколко препитвания, а след това и дълги репетиции с диригента Борис Хинчев и с режисьора Петър Щърбанов. Пазя прекрасен спомен от тази премиера. С нея гостувахме в Москва, в „Болшой театър”. Изключително трудна за певците, операта е много красива като постановка, както нашата, така и сегашната. Бях на една репетиция и останах доволна, че младите колеги много по-бързо от нас се справят с този репертоар.”

Автор: Елена Цветкова

връзка към публикацията