КАМЕН ЧАНЕВ В ГОДИНАТА НА КАЛАФ
21 фев 2014

КАМЕН ЧАНЕВ В ГОДИНАТА НА КАЛАФ

Прочутият тенор за ролята, сцената и създаването на публика

За нашумелия ни тенор Камен Чанев ролята на Калаф от „Турандот“ на Пучини не е нова. Пял е в нея на редица сцени у нас и в чужбина, за последно – в Римската опера. Сега гостува като Калаф в Софийската опера и балет на 22.02 от 19.00 ч. „Неговата“ Турандот този път е Мариана Цветкова, участват и Цветана Бандаловска,  Мирослав Андреев, Светозар Рангелов, Александър Крунев, Пламен Папазиков, Даниел Острецов, Николай Петров. Гост-диригент е Иван Ангелов.

След София на Камен Чанев предстоят още две участия в Пучиниевата творба – премиера в Монреал  през май и в „Дойче опер“ - Берлин. Още през април започват репетициите за поредното предизвикателство в ролята на канадска сцена. Популярният изпълнител не е забравил своя първи Калаф в Русенската опера през 1996. „Тази партия е сред любимите ми, а и аз съм много голям почитател на Пучини“, казва той. „Предизвикателството в случая е да превъзмогнеш оркестрацията с гласа си, особено в театрите, в които оркестрите са големи. В Римската опера например имат двойно повече музиканти в сравнение със София, а хорът там се състои от 120-130 души. За да достигне гласът ти до зрителната зала се изисква невероятна техника на пеене.“  Припомня си постановката на „Турандот“ на Мюнхенската опера през 2013, в която е използвана и 3D технология. „Беше направена от екип белгийци, които откриват олимпийски игри. Зрителите имаха специални очила в програмите си. Невероятно зрелище за публиката!“ Убеден е, че операта трябва да се развива, включително по отношение на новите технологии, за да не стане скучна. „Всичко се развива, самата опера - също. Добре е в нея да има класическите средства, но и да се използват новите възможности.“

На родна сцена Камен Чанев гостува предимно в Софийската опера и балет. „Напоследък театърът е във видим възход. Ето, в „Аида“ нещата се получиха великолепно. Поначало операта се прави от екип и ако той е подбран правилно – всичко се случва.“

По отношение на публиката популярният тенор е убеден, че тя се възпитава от ранна възраст и че това е задача на всеки театър. „Подобно на случилото се след софийския спектакъл на 8 февруари, когато ученици дойдоха на сцената, имах такова преживяване във Виена преди Нова година. След спектакъла на „Бал с маски“ изненадващо в гримьорната ми се озоваха един автобус деца. Разглеждат, обясняват им – възпитават си публиката.“

Това е масова практика в големите театри, разказва Чанев. „В операта във Вашингтон, където пях в „Манон Леско“, след повечето спектакли имахме разговори с публиката, по време на които ми задаваха всякакви въпроси. У нас операта малко се възприема като кино –спектакълът свършва и всички си заминават. Там не е така. Във виенската „Щатсопера“ ми се случи в началото, когато още не знаех, че хората са готови да те чакат за автографи и два часа докато излезеш, да се извинявам на феновете. Сега знам – след спектакъл трябва веднага да излезеш, за да раздадеш автографи. Някои дори ми дават писма с марки и написан адрес на тях – да сложа своя подписана снимка и да им ги изпратя обратно по пощата.“

По повод прекалено разкрепостените модерни версии на класически заглавия Камен Чанев разказва случай, в който скандална постановка на „Аида“ в „Дойче опер“ е била свалена след като кметът на града заплашил да спре финансирането на театъра. Според  известния тенор най-важно за успеха на операта днес е използването на модерните технологии, които да привличат младите хора . Важно е и гостуването на чужди изпълнители, което помага и на най-добрите български певци постянно да си сверяват часовника за това къде се намират спрямо тези, които пеят по света.“Бих искал да гостуват и световни диригенти като Зубин Мета или Мути“, казва той. След като е пял с най-големи изпълнители и диригенти от световната сцена Камен Чанев е убеден, че самочувствието, базирано на опита и добрите оценки от всички тях помага във време, когато „всичко е бизнес“, както казва той.