Мюзикълът "Клетниците" в Софийската опера - Панайот Денев
17 ное 2019

Мюзикълът "Клетниците" в Софийската опера - Панайот Денев

Мечта става реалност след 32 години

16 ноември 2019, 08:06 ПАНАЙОТ ДЕНЕВ

"Клетниците" излиза на софийска сцена! След 32 години режисьорът Пламен Карталов най-сетне вижда изпълнена своя отдавнашна мечта и е пред първото представление на феноменалния мюзикъл на Ален Бубил и Клод-Мишел Шьонберг по великия роман на Виктор Юго.

В Софийската опера е поставен грандиозен спектакъл по най-популярния мюзикъл в историята, гледан досега от над 120 милиона зрители в 52 държави на 22 езика.

Очакване, продължило тридесет и две  години, защото навремето Карталов успява да получи права от автора на лиценза и главен продуцент Камерон Макинтош за собствена режисьорска версия веднага след световните премиери в Лондон и Ню Йорк, трети в света. Режисьорският му план е готов, избрани са изпълнителите, но... парите не достигат. А са нужни доста. Сега Софийската опера запитва и отговорът от Лондон е, че господин Карталов има правата още през 1988 г. и може да работи. Там са учудени защо се е бавил толкова време...

"Постановката на сцената на Софийската опера е нова революционна идея - наред с основния репертоар с великите шедьоври от световната оперна и балетна класика на композитори от различни епохи", казва режисьорът. Убеден е, че "всеки днес може да припознае близост с много от характерите и историческите събития от романа на Виктор Юго, отнесени към всяко време, особено към съвременността. Любовта, омразата, състраданието, благородството, солидарността, отмъщението, протестите срещу властта, въобще революционното настроение на народните маси са все вечни теми, характерни за всяка епоха."

"Имах намерение и опитах това да се случи още през 1987 г. Щеше да бъде истинско историческо и културно събитие "Клетниците" да се появят в България, в НДК, по-малко от две години преди 1989 г. - новата епоха на демократичната революция, преобърнала социалния, обществен и политически живот и в България", казва Карталов.

Извън сложните музикални и сценични задачи, да се работи с продуцент като Макинтош не е проста работа. От стотина артисти, избрани на продължителен кастинг в София, в Лондон са избрани двайсетина, след гледане на фотографии и видео и прослушване на аудиозаписи. Всеки костюм и всеки елемент на декора се проверява в детайли, много пъти изработеното в София се връща от Лондон за корекции. Точно е посочен съставът на оркестъра - 25 музиканти с точно определени инструменти, макар диригентът Игор Богданов да иска да са повече. Задължителна е графиката на плаката, задължително е да се играе и пее на български език. Впрочем, преводът от английски е направен тогава, през 1988 г. от оперния тенор Милен Паунов, а сега само някои изрази и езикови конструкции са внимателно осъвременени.

Преди 32 години, в дългия разговор, който Пламен Карталов е имал с Камерон Макинтош, е чул, че изпълнителят на ролята на полицейския инспектор Жавер не трябва по никакъв начин да звучи като оперен певец. За Светослав Лазаров, направил музикалната подготовка, това е било най-трудното при цялата работа с изпълнителите. А те, в централните роли, са твърде популярните и обичани - Орлин Павлов като Жавер и Влади Михайлов като Жан Валжан. За тях най-важното е да постигнат тънката граница и връзка между поп и дори рок музика с мощното симфонично звучене на партитурата на Шьонберг. На сцената ще бъдат и още гости, наред с мнозина от операта: Деница Шопова (мадам Тенардие), Весела Делчева (Фантин), Румен Григоров, Деница Караславова, Вениамин Димитров и т.н.

След натрупан значителен опит в света на мюзикъла през последните близо 30 години - "Цигулар на покрива", "Кандид", "Мама миа", "Фантомът на операта" и други - сега Пламен Карталов е сигурен в успеха на работата си с вдъхновения колектив. Премиерните представления започват на 6 декември, ще продължат през януари и след това.