Софийска опера и балет
  • Репертоар и билети
  • Абонаментни цикли
  • За нас
    • Мениджмънт
    • Опера
    • Балет
    • Оркестър
    • Артистичен състав
    • Администрация
    • Мюзикъл
    • История
    • Спонсори и партньори
    • Корпоративни събития
  • Новини
  • Контакти
  • Профил на купувача
  • Дарения
  • BG | EN
Влез
Регистрирай се
Забравена парола?
Кошница с билети
Календар
Календар
17 дек 2013

СОФИЙСКАТА ОПЕРА ДЕМОНСТРИРА НОВА МОЩ С „ФИДЕЛИО"

С изпълнението на „Фиделио" - единствената опера в огромното творчество на Бетовен, Софийската опера и балет доказа, че няма нищо случайно в акламираните от български и чужди критици и много харесани от публиката опери от цикъла „Пръстенът на нибелунга" от Вагнер, представени през юни. Много вкус и висока класа бяха демонстрирани и във второто немскоезично заглавие в репертоара на театъра през 2013. Не само за да спести разходите за скъпоструващи декори, но и за да покаже един нов и необичаен поглед към интересната творба на Бетовен, режисьорът Ханс-Йоахим Фрай поема риска да „вплете" текстове на починалия неотдавна известен съвременен немски философ, политолог и литературен критик ВалтерЙенс в музикалната драматургия на шедьовъра на Лудвиг ван Бетовен. Неговите философски размишления с „Разказите на Роко", поднесени с вещина и страст от разказвача Мариус Донкин звучат като неразделна част от цялото - изпълнението на „Фиделио". Режисьорът поема премерен риск с двуезичната реч в полу-концерта, полу-спектакъл, който вече е представян по същия начини пред друга чужда публика. Мултимедийните ефекти и премереното осветление на сценографа Павлина Коцева допринасят подобно представление да достави не по-малка радост от една класическа трактовка на зажаднялата за различното и необичайното оперна публика. При това без от нея да се изисква специална подготовка или някакви особени познания. В това отношение музиката на Лудвиг ван Бетовен казва своето, доминирайки над всичко.


Солистите - и българите, и гостуващите Курт Ридъл, прочут с над 300-та си превъплъщения в ролята на Роко, и по-младият, но вече пял по най-авторитетни сцени партията на Флорестан, Ендрик Вотрих, съумяха артистично и с лекота да преодолеят препятствията на тази нова форма на представяне на творбата на Бетовен. Ридъл покори и вокално, и артистично с майсторската си интерпретация взискателната българска публика и бе видимо щастлив след края на спектакъла. „Така се случи, че трябваше да избирам между софийския „Фиделио" и премиерата и 11 последващи спектакли на „Кавалерът на розата" в Антверпен. Нямах никакво колебание да избера София и съм много доволен, че станах част от този празник. При това на една сцена, на която пристъпих с максимална скромност и преклонение пред такива големи таланти като Гена Димитрова, Николай Гяуров и Никола Гюзелев, които познавам лично, с които съм пял многократно и които много ценя!"

 


За Ендрик Вотрих, един Флорестан, за който много театри могат да мечтаят, софийският спектакъл също ще остане едно незабравимо преживяване. Той е убеден, че посланията на единствената опера на Бетовен са ясни и близки до всеки човек. И двамата с Ридъл са на мнение, че „Фиделио" би трябвало да се изпълнява във всеки театър поне два пъти годишно. „Това е необходимо, за да може хората непрестанно да се връщат към изконни ценности като свободата и любовта - толкова необходими в наши дни", категорични са те.

 


За Мариана Цветкова ролята на Леонора е пореден Рубикон, който тя с лекота и убедителност преминава след запомнящата се Брюнхилде от „Пръстенът на нибелунга". Това е втората сериозна заявка на изпълнителката за огромни качества в тежкия немскоезичен репертоар. Публиката оттук насетне ще очаква с нетърпение новите ѝ превъплъщения на сцената на Софийската опера и балет.

 


Силвана Пръвчева в ролята на Марцелина доказа не по-малко убедително защо е сред предпочитаните изпълнителки в първия ни оперен театър. Все още се помнят нейната Фрая от „Рейнско злато" и забележителното ѝ изпълнение на „Пет песни по Везендонк" от Вагнер в първата у нас Нощ на театрите. Във „Фиделио" тя разкри нови черти от своя впечатляващ талант.

 


Само комплименти могат да се изкажат и за останалите изпълнители в премиерното уникално изпълнение на „Фиделио". Бисер Георгиев като Дон Пизаро достойно партнира на Ридъл и Вотрих, същото може да се каже и за Димитър Станчев в ролята на Дон Фернандо, Красимир Динев като Жакино и Николай Иванов и Антон Радев като Първи и Втори затворник.

 


Хорът на Софийската опера и балет подплати по един прекрасен начин изпълненията на солистите, допълнен от зрялата интерпретация на творбата на Бетовен на оркестъра, дирижиран от маестро Григор Паликаров.

 


И така, един интересен и предизвикателен експеримент на Софийската опера и балет, подкрепен от възторзите на препълнената зала ни дава всички основания да очакваме с още по-големи надежди новата 2014 година.


Къде да ни откриете

Софийска опера и балет
Aдрес: 1000 София, бул. „Княз Александър Дондуков" № 30

Информационен център:
понеделник - петък,  09:00 - 18:00 ч.
събота и неделя,  10:00 - 19:00 ч.

02 / 800 6266, 0879 40 76 43
reservations@operasofia.bg

Общи условия | Политика за лични данни | Често задавани въпроси | Декларация за достъпност
Партньори:
ФРЕГАТА ООД
Фондация Лъчезар Цоцорков
Българска банка за развитие
УниКредит Булбанк
Dundee Precious Metals
ГЕОТЕХМИН
ГЛАВБОЛГАРСТРОЙ
КЕНАР
Метрореклама
GLENFIDDICH
Армеец
Мото Пфое
БФА
EasyPay
epaygo.bg
eventim.bg
Столична община
Дизайн:
xplora link