17 мар 2016

Трите състава на "Норма" в Софийската опера представят три различни спектакъла, всеки си струва да се види, според екипа - БТА

           Трите състава на операта "Норма" от Белини в Софийската опера и балет под режисурата на Уго де Ана, която ще има премиера на 25 март, представят три различни спектакъла. Всеки от тях си струва да се види, за да бъде пълно меломанското удоволствие.

           Публиката ще бъде изненадана и впечатлена и от богатия, пищен декор на Уго де Ана, който обичайно се изявява и като художник, коментираха на пресконференция днес от екипа. 

           По думите на директора на операта акад. Пламен Карталов  "Норма" не слиза от сцените на големите оперни театри, които имат подходящи артисти за трудните и сложни роли - в драматургично и вокално отношение, и на първо място на Норма. За щастие, ние разполагаме с такива артисти, допълни маестрото.

           В партията на Норма се редуват Габриела Георгиева, Радостина Николаева и Цветана Бандаловска. Те обясняват различието в превъплъщенията си и с индивидуалната работа на режисьора с всеки от участниците, с която той успява да извлече от солиста личния му опит и история. На този подход на Уго де Ана акцентира и неговият асистент Филипо Тонон.

           "Пътеводна звезда" за трите певици е Мария Калас - единствената от големите изпълнителки в миналото, чиито записи имат възможност да слушат.

           "С Радостина вече изкачвахме Еверест с "Тристан и Изолда" на Вагнер, но Норма като че ли е още по-висок връх", отбеляза Цветана Бандаловска. По думите й ролята е огромно предизвикателство, в нея има голям емоционален стрес и изпълнителките трябва да запазят контрол, за да не се удавят в емоцията.

           За Радостина Николаева към емоцията се прибавя и силен личен момент - Норма "се появява циклично" в творческия й път. Дебютът й е в Атина, в родината на Калас, през 2010 г. - трамплин за певицата към белкантото, през 2013 г. - в Болоня, Италия - "люлката на белкантото", и сега с прекрасния екип в Софийската опера.

           Габриела Георгиева не е вярвала, че ще пее Норма - заради забележителните интерпретации на трудната роля. Благодарна е за тази възможност, с която е успяла да преодолее и страховете си.

           "С прекрасните ми колежки се радваме една на друга, получава се много приятна конкуренция", каза певицата.

           "Норма" е най-високият образец на белкантото през 19-и век. Тази година се навършват 185 г. от премиерата й в "Ла Скала", която не е била успешна, но колко гениални творби са били оценявани при първата им постановка", отбеляза диригентът Григор Паликаров. Той прави заглавието за трети път - след концертното изпълнение и "Опера в парка", но сега по думите му е съвсем различно, включително заради пищната сценография, запазена марка на Уго де Ана. Харесва режисьорското му виждане, мисли, че взаимно се допълват.  

           Партията на Адалджиза "си делят" Даниела Дякова, Оана Андра и Олга Михайлова-Динова, на Полионе - Мартин Илиев и Даниел Дамянов, на Оровезо - Димитър Станчев, Петър Бучков, Светозар Рангелов, Юлиан Константинов.

       /ПП/

София, 16 март /Пенка Момчилова, БТА/