Софийската опера открива сезона в Деня на народните будители - с "Борислав" от Маестро Георги Атанасов - БТА
20 окт 2015

Софийската опера открива сезона в Деня на народните будители - с "Борислав" от Маестро Георги Атанасов - БТА

Софийската опера и балет открива сезона в Деня на народните будители - с първата българска историческа опера "Борислав" от Маестро Георги Атанасов. Спектакълът е посветен на 125-годишнината на родната оперна традиция. След премиерата на 1 ноември ще се играе и на 8 ноември от 17.00 часа, съобщават от трупата.

Артистите излизат пред нашата публика след триумфалните турнета в Словения, Германия и Япония.

"Борислав" се завръща на сцената на първия ни оперен театър след 104 години. Премиерата е била през 1911 г. в "Оперна дружба". Постановката е на Драгомир Казаков с участието на най-добрите ни солисти тогава. Операта, подобно на драмата на Иван Вазов, има голям успех.

Пламен Карталов е режисьор на новата постановка. Диригент е Жорж Димитров. Сценографията е на Борян Белчев и Пламен Карталов, костюмите - на Християна Михалева-Зорбалиева. Сред артистите са Ангел Христов, Светозар Рангелов, Лилия Кехайова, Любов Методиева, Атанас Младенов, Пламен Папазиков, Цветан Цветков, Димитър Станчев, Благовеста Мекки-Цветкова, Гергана Русекова, Елена Маринова,Силвана Пръвчева.

Творбата е посветена на великия войвода на цар Иван Асен Втори. Либрето е на Николай Т. Попов, по пиесата на Вазов "Борислав". Успехът на драмата, която се играе през 1909 г. в София, е изумителен.

"Борислав" владее столицата, шества победоносно по провинцията и дава на един иначе равнодушен към художествената красота народ шумно упоение. Бащите с романтично въображение кръщават децата си на името на Борислав", пише в спомените си Симеон Радев.

Въодушевен от пиесата на народния поет, Маестро Атанасов твори бързо и напрегнато и през октомври 1910 г. е готов с клавира на "Борислав". Два месеца по-късно е завършена и оркестрацията. Произведението е написано по типа на италианската Вердиева опера, със силни конфликти и драматични сцени. В него се разгръща борбата за любов и власт, за надмощие на националните интереси над личните спекулации и интриги, отбелязват от операта. /Пенка Момчилова/