06 сеп 2014

Софийската опера и балет завърши изключително успешен сезон

Софийската опера и балет завърши изключително успешно сезон 2013 / 2014 . В него имаше балетни и оперни премиери, нови постановки за деца, концертни изпълнения, честване на годишнини и  най-новото – „Концерти за бебоци“, от 0 до 3 годишна възраст.  

В  равносметката на постигнатото влизат балетните премиери „Антигона“/ „Електра“, „Копелия“ и „Американски балет за България-4“. На 15 ноември трупата на балета в Софийската опера представи в един ден премиерите на две от най-новите си заглавия – балетите „Антигона“ и „Електра“. Постановчик на двата едноактни балета по музика на Марк Пекарски и Рихард Щраус беше известният руски солист и хореограф Сергей Бобров, ученик на легендарния балетист и хореограф Юрий Григорович. Продукцията се осъществи съвместно с театъра в Красноярск. Почитателите на модерното балетно изкуство посрещнаха „Антигона“ и „Електра“ с възторг и дълги аплодисменти. Печатните и електронните медии дадоха висока оценка на хореографията на Бобров и на изпълненията на нашите солисти.

На 13 февруари, с обещание да се завърне в Софийската опера и балет като изпълнител в спектакъл, който предстои да се уточни, си тръгна от първото си посещение в театъра световноизвестният тенор Пласидо Доминго. Той отдели безценно време от напрегнатата си програма у нас, за да се отзове на сърдечната покана на директора Пламен Карталов, който нарече това посещение „историческо”. Двамата разговаряха в присъствието на съпругата на Доминго, Марта Орнелас и представители на мениджмънта на големия певец. С подчертана симпатия той припомни участията си в Испания с оркестъра на Софийската опера и балет през 80-те на миналия век и в Сантяго де Компостела през 1999.

Доминго не скри приятната си изненада от факта, че в годината, когато той дебютира в операта „Гуарани” от Антонио Карлос Гомес в Бон – 1997, тя е поставена и пред българска публика.

Прочутият изпълнител говори със суперлативи за друга творба на същия композитор, поставена у нас – „Фоска”, с която Софийската опера гостува в Бразилия.

 Световноизвестният тенор потвърди казаното по време на първата си пресконференция нас – че има желание да гастролира в спектакъл на Софийската опера и балет. На 27 февруари, 2014 г., нови, радостни  емоции в Операта донесе и  балетната постановка „Копелия, или момичето с емайловите очи“. Тя се завърна на сцената на първия ни оперен театър след две годишно отсъствие. Спектакълът е   дело на известния балетист и хореограф Бисер Деянов. „Против осъвременяването съм на класическите балети. За мен балетът е не само танц, но и театър. Радвам се, че всички от трупата на нашия балет са и добри актьори“, коментира Бисер Деянов. Любителите на класическия балет имаха своя празник с „Копелия“. В балета на Лео Делиб направи и своя дебют Боряна Петрова, в ролята на Копелия.

На 20 юни, 2014 г. цикълът „Американски балет за България“-4, беше озаглавен  Tom Gold Dance и представи трупата на Том Голд, световноизвестен балетист и хореограф, знаково име в световната хореография. В програмата „Американски балет за България -4“ бяха три спектакъла, в три последователни дни, всеки от които съдържаше пет балета. Участие имаха солистите на New York City Ballet и солистите от Софийската опера и балет. Специалистите и любителите на модерния балет изразиха своето възхищение от Tom Gold Dance.

На 10 октомври 2013 г. световната културна общественост отбеляза 200 години от рождението на Джузепе Верди. Ден по-рано БАН и Софийската опера и балет организираха по този повод Юбилейна конференция на тема „VIVA VERDI“. Конференцията беше открита от председателя на БАН акад. Стефан Воденичаров и от директора на Софийската опера и балет, академик Пламен Карталов. В конференцията участваха проф. Боянка Арнаудова, проф. Анелия Янева, изследователи по теми, свързани с живота и творчеството на композитора. Във форума, със свои изказвания се отличиха и Уго де Ана, постановчик на „Аида“, новият главен диригент на Софийската опера- Ерих Вехтер и директорът на Италианския културен институт в София Анна Амендоладжине.

Юбилейната конференция за Верди е втората след форума, организиран от Софийската опера и балет и БАН и посветен на Рихард Вагнер през 2013 г. Събитието се проведе в рамките на инициативите за отбелязване на 200 г. от рождението на Джузепе Верди в целия културен свят. Проявата се организира със съдействието на Италианския културен институт в София и на Арена ди Верона, и е в подкрепата на кандидатурата на София и Югозападен регион за културна столица на Европа през 2019 г.

Една неповторима „Аида“ – различна, но вярна на оригинала , напълни залата на Софийската опера и балет на 15 октомври, 2013 г. Така си го е пожелал и самият Верди, когато го попитали какво е отношението му към театъра: да има много зрители. Концепцията на режисьора Уго де Ана е постановката на „Аида“ да е като за интимна опера, в която отношенията между героите са на преден план за сметка на грандиозния спектакъл. Зрителите уловиха драматизма на любовния триъгълник и усетиха смисъла на ключовите за Верди думи като власт, народ, родина, робство. „Аида“ беше представена с два екипа артисти и двата екипа пожънаха бурни овации от признателната публика и от журналистите.

Софийската опера и балет се вписа достойно в световния арт афиш, посветен на честванията на 200-годишнината от рождението на Верди. Цикълът  „VIVA VERDI“ започна с грандиозен успех на „Бал с маски“ и „Дон Карлос“ и продължи с премиерите на „Аида“ и на „Травиата“ на 28 ноември, 2013 г. Билетите за „Травиата“ бяха продадени месец преди премиерата. С новата си постановка на „Травиата" на Маестро Пламен Карталов, Софийската опера и балет доказа, че е от най-престижните световни оперни театри, почели делото на безсмъртния Верди с осъществяването на един истински празник за верните ценители на оперното изкуство!

На 28 ноември 2013 г. щастливците, успели да закупят билети за премиерата на „Травиата", дълго след спектакъла останаха в пространството пред сградата на Операта, за да споделят възторга си от преживяното. В студената вечер те бяха посрещнати от празнични огньове, а във фоайетата цареше оживлението на целия екип на театъра, постарал се публиката да бъде стоплена от едно искрено гостоприемство.

С изпълнението на „Фиделио" на 15  декември, 2013 г., единствената опера в огромното творчество на Бетовен, Софийската опера и балет доказа, че няма нищо случайно в акламираните от български и чужди критици и много харесани от публиката опери от цикъла „Пръстенът на нибелунга" от Вагнер, представени през юни. Много вкус и висока класа бяха демонстрирани и във второто немско езично заглавие в репертоара на театъра през 2013.  Солистите - и българите, и гостуващите Курт Ридъл, прочут с над 300-та си превъплъщения в ролята на Роко, и по-младият, но вече пял по най-авторитетни сцени партията на Флорестан, Ендрик Вотрих, съумяха артистично и с лекота да преодолеят препятствията на тази нова форма на представяне на творбата на Бетовен. Ридъл покори и вокално, и артистично с майсторската си интерпретация взискателната българска публика и бе видимо щастлив след края на спектакъла. „Така се случи, че трябваше да избирам между софийския „Фиделио" и премиерата и 11 последващи спектакли на „Кавалерът на розата" в Антверпен. Нямах никакво колебание да избера София и съм много доволен, че станах част от този празник.“

Единствената опера на Лудвиг ван Бетовен се изпълни за втори и последен път през този сезон на 8 юни, 2014 г.
На 21 декември, 2013 г. почитателите на оперното изкуство чуха Гала концерта на Александрина Пендачанска. Меломаните се насладиха на арията „ Non piu di fiori“ от операта „Милосърдието на Тит“ от В.А. Моцарт, арията „Bel raggio lusingher“ от операта „Семирамида“ от Джоакино Росини, арията на лейди Макбет „Nel di della vittoria“ от операта „Макбет“ от Джузепе Верди, „Танц на седемте воала“ и финалът на операта „Саломе“ от едноименната опера на Рихард Щраус.

С концерта оперната дива отбеляза 25 години от дебюта си на сцената на Софийската опера и балет през сезон 1988/1989 г.
„Концерти за бебоци“ са най-новата и вече хитова инициатива на Софийската опера и балет, билетите за която се свършват с космическа скорост. Още в началото, за дни бяха изчерпани количествата до средата на февруари, а интересът към тях растеше с всеки изминал ден. Нетърпеливи родители разграбиха билетите за първите концерти за най-малките – на 18 и 19 февруари, 2014 г., още преди официалната пресконференция.

На 20 март на сцената на първия ни оперен театър се състоя премиерата на „Пепеляшка, или триумфът на добродушието“. Режисьор на комичната опера на Джоакино Росини беше Вера Петрова. Операта „Пепеляшка“ е една от най-изящните партитури за вокал и ансамбъл. Премиерните представления на „Пепелшка“ на 20, 21 и 22 март се посрещнаха с голям интерес от публиката, а музикалната критика изрази възхищението си от интерпретацията на творбата.

Великденският концерт, който се състоя на 11 април в Софийската опера и балет беше специално събитие за оперната публика. В първата част артистичният директор на Арена ди Верона – Джанпиеро Собрино изпълни на кларинет творби от Росини, Доницети и Верди/Басси. „Великден в операта“ във втората си част включи операта „Селска чест“ от Маскани.   

Гала концерт, по случай 100 години от рождението на великия български бас - Борис Христов, се проведе на 18 май в Софийската опера и балет под мотото: “Мечтаното завръщане в Софийската опера” . Концертът беше по идея на акад. Пламен Карталов.„Мечтаното завръщане“ започна с изпълнение на Химна на Република България, след което звучаха известни арии от опери на Верди, Бетовен, Вагнер, Чайковски, Мусоргски и Глинка. Особено вълнуващ беше финалът на концерта, когато прозвуча запис на молитвата “Многая лета”, изпълнена от самия Борис Христов.

Заедно с гласът на великия бас запяха певци, музиканти и публика.

Само след 11 дни от Гала концерта, в Софийската опера и балет пристигна известното мецосопрано Фиоренца Косото. Тя  проведе майсторски клас в Софийската опера и балет и направи Гала концерт на своите ученици на 29 май.

Не след дълго пред Софийската опера и балет предстоеше грандиозен, мега спектакъл, посветен на 100 годишнината от рождението на големия български оперен певец Борис Христов и 85 години от рождението на Николай Гяуров. Постановката беше посветена и на Никола Гюзелев, който почина през м. май, 2014 г. В спектакъла бяха ангажирани само български певци, които с изключение на Димитър Станчев, за първи път участваха в „Борис Годунов“ от Мусоргски. Ролята на руския цар беше изпълнена от Мартин Цонев и Светозар Рангелов. Диригент на 27, 28 и 29 юни беше руснакът Константин Чудовски, главен диригент на филхармонията в Сантяго ди Чили.  По думите на Чудовски пред българските медии, постановката на академик Пламен Карталов най-пълно отговаря на представите му за „Борис Годунов“, тъй като е използвана оригиналната версия от 1869 г., отхвърлена навремето от императорската цензура.

Поради силният интерес на меломаните, „Борис Годунов“ се игра още два пъти – на 3 и 4 юли, с диригент Борис Спасов. Спектаклите на прочутата опера на Мусоргски бяха изпращани с половин часови аплодисменти. Българският патриарх Неофит, политици, публика и журналисти дадоха висока оценка на премиерата. С  благословията на Патриарха катедралният храм „Св. Александър Невски“ се превърна в основен символ на „Борис Годунов“.   

Още не бяха отминали възторзите на критиката и публиката от „Борис Годунов“, Софийската опера и балет пусна в продажба билетите за летния фестивал „Опера в парка”, 4- 27 юли, който се провежда всяка година в парка на Националната военна академия „Г. С. Раковски”.
 Фестивалът е традиционно под патронажа на кмета на град София госпожа Йорданка Фандъкова.

Програмата включваше балетите „Лебедово езеро” от П. И. Чайковски, „Жизел” от Адолф Адам, „Дон Кихот” от Лудвиг Минкус и „Зорба гъркът” от Микис Теодоракис.

В детската програма бяха подбрани любимите детски опери и мюзикъли: „Хензел и Гретел” от Енгелберт Хумпердинк, „Мечо Пух” от Андрей Дреников, „Червената шапчица” от Александър Владигеров, „Козелът сърдитко” от Юли Дамянов и „Вълшебната флейта” от В. А. Моцарт.
За втора поредна година събитието се реализира с любезната подкрепа на Обединена българска банка.
Проектът е част от Календара на културните събития на Столична община за 2014 г. и се реализира в подкрепа на кандидатурата на София и Югозападен регион за Европейска столица на културата – 2019 г.

Час преди началото на второто в България и на Балканите изпълнение на тетралогията на Рихард Вагнер „Пръстенът на нибелунга“, фоайето на Софийската опера и балет беше препълнено с почитатели на Вагнер от цял свят. Всички те искаха да видят и чуят постановката на Маестро Пламен Карталов, за която през годините музикалната критика у нас и в чужбина даде високи оценки. Само този, който не е бил в Операта на 23, 24,26 и 29 юли, няма как да знае какво означава да правиш истинско изкуство с много въображение и амбиция, с усилията, дисциплината и вдъхновението на огромен екип. Българският „Пръстен на нибелунга“ е рожба не само на певците, музикантите, художниците, диригентите, музикалния педагог, режисьора и неговите асистенти. Тази траеща около 17 часа приказна музикална сага увлече гримьори, шивачи, сценични работници, гардеробиери, администрация. Вече пета година, редом с останалия репертоар, трупата живее с Вагнер. И явно ще продължи да го прави. Защото прогнозите на чуждестранните експерти са, че българският „Пръстен“ надминава постановките на тетралогията в Байройт. Не случайно, 97 годишната Върна Парино пристигна от Америка, за да съпреживее постановката на академик Пламен Карталов. В откровено интервю пред българските медии тя каза: „Сензационен спектакъл!“

След спектакъла на „Рейнско злато“, първата опера от тетралогията „Пръстенът на нибелунга“, почетният президент на Международната асоциация на Вагнеровите общества и председател на Вагнеровото общество във Фрайбург, Йозеф Линхарт, връчи на режисьора Пламен Карталов от името на новоизбрания президент на асоциацията Томас Краков златна значка и флаг с логото „W“ – най-високото отличие за изключителни постижения в популяризирането на музиката на Вагнер.

За лятната Вагнерова седмица през 2015 г. вече има заявки от заклети вагнерианци от Европа , Америка, Китай, Япония и от други държави.
Сезонът 2013/2014 за Софийската опера и балет завърши с летния оперен фестивал, който превърна хълма „Царевец“ от 2 до 10 август в „Сцена на вековете“. Тазгодишната програма, по традиция, беше богата. На втори и трети август гостите и жителите на Велико Търново видяха „Мадам Бътерфлай“. Следваха две балетни вечери с „Жизел“ и „Зорба гъркът“, а през уикенда – на 9 и 10 август се представиха едноактните опери „Селска чест“ и „Джани Скики“. Те се играят в Софийската опера при голям интерес от страна на публиката. Със същият интерес те бяха приети и на хълма „Царевец“.

С много обич, през изминалия сезон, малките приятели на Операта посрещнаха премиерите на операта „Козелът Сърдитко“ от Юли Дамянов, „Червената шапчица и Вълкът“, приказка-мюзикъл от Александър Владигеров и балета „Зле опазеното момиче“ от Луи Херолд и  Петер Лудвиг Хертел.

Целта на Софийската опера и балет и лично на нейния директор академик Пламен Карталов е да приобщи не само детската публика към адаптираните и написаните специално  за тях оперни и балетни представления, но и да научи  младите  родители на децата да влизат по-често в Софийската опера и балет.

Не случайно Министерството на културата даде първо място на Софийската опера  и  балет, след комплексна оценка за културните институти в областта на сценичните изкуства в категорията „Държавни опери, музикални центрове и драматично-музикални театри.“

Тази оценка се прави всяка година, за да се определи размерът на финансирането им от Министерството на културата.