03 дек 2013

История на Националния балет

БАЛЕТЪТ НА СОФИЙСКАТА ОПЕРА – ТРАДИЦИЯ И СЪВРЕМЕННОСТ В СЪВЪРШЕНСТВОТО

Първата балетна трупа у нас е с близо 90-годишна история. Толкова години са изминали от първия балетен спектакъл в България, който се смята и за начало на балета на Софийската опера. За този по-малко от век артистите, посветили се на това изкуство у нас, са записали постижения, с каквито могат да се похвалят само най-големите в танца. Освен съвременния репертоар, трупата поддържа респектиращо портфолио от близо 30 класически заглавия, смятани за най-трудни и от финансова, и от творческа гледна точка. Сред тях са «Лешникотрошачката», «Лебедово езеро», «Жизел», «Дон Кихот», «Баядерка», «Копелия», «Спящата красавица», «Ромео и Жулиета», «Дамата с камелиите», «Шехеразада», «Зорба гъркът», «Кармен», «Рапсодия в синьо», «Силфида», «Пепеляшка» и др. По този показател балетът от София може да бъде сравняван с водещи театри като Болшой, Мариински, Гранд Опера, Ковънт Гардън.

Възпитаници на българската школа днес са на водещи позиции в най-големите световни трупи. Похвали за постиженията на родни балетисти идват от всички точки на земното кълбо. Трупата си сътрудничи постоянно с водещи чуждестранни хореографи и постановчици. Имена като Юрий Григорович, неговият възпитаник Сергей Бобров, Даяна Уайт, Киплинг Хюстън, Ирене Шнайдер, Соня Алонсо, Павел Сталински, Катрин Поузин, Катрин Бенетс, работили с най-прочутите артисти, сравняват българските прими и премиер солисти с най-големите, всеобщо признати имена на танца.

В репертоара на трупата са балети с чужди постановчици като „Антигона“, „Електра“ – С. Бобров, много заглавия на Джордж Баланчин, „Шехеразада“, „Степинг Стоунс“ – Катрин Поузин, „Концертът“ – Дж. Робинс, „По средата леко издигнат“ – У. Форсайт, „Зорба гъркът“ – Л. Масине, „Дамата с камелиите“ – Ирене Шнайдер и др. 

Трупата се е радвала на препълнени зали не само в България, но и по сцени във Великобритания, Катар, Германия, Гърция, Турция, Холандия, Италия, Франция, Испания, Дания, Белгия. Не бива да се забравя, че България може да се похвали с първия по рода си в света Международен балетен конкурс – във Варна, който през 2014 година навърши 50 години от първото си издание.

Балетът на Софийската опера поддържа високо ниво и държи висока „цената“ на балетното изкуство, въпреки многобройните затруднения, пред които постоянно е изправен. «Отличава ни това, което отбелязват всички, които ни познават – освен добрата балетна техника, трупата ни притежава много силен емоционален заряд. Той осмисля спектаклите като такива и ни дава правото с гордост да се наричаме артист-балетисти» отбелязва Сара-Нора Кръстева, примабалерина и художествен ръководител на балета на първия ни оперен театър.

В последните години трупата е във видим подем, който кара все повече артисти от държави с традиции в това изкуство да проявяват интерес именно към балета на Софийската опера. Критиците, у нас и в много други държави, не пестят суперлативите си за нашите постановки и артисти. Балетът ни се радва на горещ прием и пълни зали от най-младите зрители, заедно с хората в активна възраст, както и с онези, които следят това изкуство от десетилетия. Видяното на сцената запалва не едно и две детски въображения с мечтата някой ден от зрители и те да се превърнат в артисти от балета.

Следовниците на традиции, създадени от имена като Анастас Петров, Богдан Ковачев, Вера Кирова, Красимира Колдамова, Асен Гаврилов, Бисер Деянов, Ясен Вълчанов, Маша Илиева, не спират да търсят и да предлагат най-доброто на своята публика. Първите ни балерини и балетисти предлагат най-малко 2 премиери годишно – от класическия и съвременен репертоар, като не забравят и българската класика.

От сезон 2014/2015 г. балетът на Софийската опера принадлежи към семейството на международните трупи с новите си попълнения от Япония, Великобритания, Италия, Франция, Швеция, Молдова и Албания.