КАРМЕН-СЮИТА, ПАХИТА

Балети по музика на Жорж Бизе-Родион Шчедрин и Лудвиг Минкус

Времетраене: КАРМЕН-СЮИТА 0:50 ПАХИТА 1:00 / 2:20 с 1 антракт
КАРМЕН-СЮИТА, ПАХИТА

Преглед

КАРМЕН - СЮИТА
Жорж Бизе-Родион Шчедрин
Балетът на Софийската опера представя  прочутата творба „Кармен – сюита”, написана от композитора Родион Шчедрин - великолепна интерпретация на  гениалната музика на Жорж Бизе.

Балетът „Кармен-сюита” е създаден специално за голямата руска балерина Мая Плисецкая, хореограф и режисьор е Алберто Алонсо, а премиерата е в Болшой театър през април 1967 г. Преди повече от четирдесет години този спектакъл е показан и на Софийска сцена, при гастрол на Кубинския национален балет. Ролята на Кармен претворява друга голяма балерина – Алисия Алонсо.

Каква е историята на тази балетна творба?
В една вечер Националният балет на Куба е на гастрол в Москва. Когато гледа постановката „Ел салар” на Алберто Алонсо, Мая Плисецкая веднага разбира, че това е хореографът, способен да постави „Кармен” различно, нетрадиционно, бягайки от сладникавия псевдоиспански стил на балетната класика.

Озовава се зад кулисите, изгаряща от нетърпение да се срещне с маестрото. Тя вижда Алберто и направо се обръща към него с думите: „Искате ли да направите „Кармен”? За мен.” Той възкликва: „Как прочетохте мислите ми? Това е моята мечта!” За Мая Плисецкая Алберто Алонсо казва, че е стопроцентова Кармен – истинско въплъщение на бунтарството и непримиримостта. Самата Мая Плисецкая в не едно и две интервюта споделя, че за нея това е ролята на живота и нещо повече, в нея тя влага политическо послание: героинята е символ на свободната личност, повела фатална битка с тогавашната власт. Не по-малко трудно от борбата със съветските културтрегери е и търсенето на музика. След отказа на Шостакович и Хачатурян, композиторът Родион Шчедрин (съпруг на Мая Плисецкая) създава оркестрацията, вдъхновен от репетициите.

Така вълнуващият сюжет на Мериме и дълбочината на чувствата в операта на Бизе придобиват философски оттенък в балета-сюита. „Кармен” е удивителна квинтесенция на страстни емоциии и силни характери, изразени чрез съдържанието на новелата и музиката на композиторите.

ПАХИТА
Представлението се играе с вариации върху музиката на Лудвиг Минкус и хореографията на Мариус Петипа.

Първа постановка на Ж. Мазилие в Гранд Опера. Жорж Ели, Париж, 1846г.

Премиера
Премиерата на двуактния спектакъл се състои на 1 април 1846 г. в Париж, в театъра Гранд Опера; балетмайстор Ж. Мазилие, художници Р. Филастър, Ш. Камбон, П. Лиетерл, Т. Ж. Сешан, Е. Деплешен. Люсиен Петипа; в партията на Иниго – Пирсон.

В Парижката опера балетът шества до 1851г., докато там работи изпълнителката на главната партия Карлота Гризи (после тя заминава при своя съпруг балетмайстора Жюлю Перо в Русия, където получава договор за два сезона и където сред изпълняваните партии е и Пахита).

По-нататъшни постановки
Вадим Бударин, Нина Солдун, Ина Корнеева – „Па дьо труа“ от „Пахита”, Балетът на Мариински театър през 1950-те или 1960-те

Оттогава балетът нееднократно бива възобновяван на сцените на различни музикални театри.

Няколко постановки са създадени от Рудолф Нуреев. През 1964 г. той поставя този балет за английската Кралска академия по танци, после през 1970 г. – за италианския театър Ла Скала, през 1971 г. Нуреев пренася своята версия в два театъра: Виенската Държавна опера и в трупата на Американския балетен театър в Ню Йорк.

В съветския период в СССР балетът поставят балетмайсторите К.Ф.Боярский (1957 г.), П.А.Гусев (1972г.), Н.А.Долгушин (1974 г.), О.М.Виноградов (1978г.), Т.Н.Легат (1987 г., театър „Станиславский и Немирович-Данченко“) и др.

Съдба на хореографията на Мариус Петипа
Версията на балета в постановката на Мариус Петипа не пропада. Тя бива съхранена от Н.Г.Сергеев, записал в началото на ХХ век балетния репертоар на Петербургската императорска трупа по системата на хореографския запис на неговия педагог В.И.Степанов. Заминавайки в емиграция, Н.Г.Сергеев отнася със себе си всички записки и сам нееднократно ги използва, поставяйки балетни спектакли на различни сцени, където го запраща животът. През 1922-1924г. Н.Г.Сергеев е балетмайстор на Ригския  музикален театър и поставя там по своите записки няколко спектакъла, в това число  и „Пахита“. Днес неговата колекция се съхранява в САЩ, в библиотеката на Харвардския университет, и е достъпна за всички балетни дейци.

През 2000 г. по тези записки редакцията на Мариус Петипа е възстановена от Пиер Лакот за парижкия театър Гранд Опера. По този начин балетът се връща , не в първоначалния му вид, а в редакцията на Мариус Петипа – на сцената, с която започва неговата история.

Синопсис

ПАХИТА
балет в две действия
по музика на Едуар Делведез и Лудвиг Минкус
либрето Пол Фуше и Жозеф Мазилие
по новелата на Сервантес „Малката циганка”

Премиера на 1 април 1846 в Гран опера, Париж, постановка на Жозеф Мазили

ДЕЙСТВАЩИ ЛИЦА:
Люсиен д'Ервили, млад аристократ
Иниго, старейшина на циганския табор
Дон Лопес де Мендоза, губернатор на Сарагоса
Граф д'Ервили, френски генерал, баща на Люсиен
Скулпторът
Пахита
Доня Серафина, сестра на Дон Лопес
Графинята, майка на граф д'Ервили
Млада циганка

Действието се развива през 18 век в Испания

СЪДЪРЖАНИЕ
В цигански табор, край Сарагоса, живее  красавицата Пахита. Но тя не е циганка. Присъствието й тук е свързано с страшно престъпление, извършено през 1795, но покрито с тайна. Пахита грижливо пази медальона- портрет на своя баща, за когото знае само, че е бил убит от неизвестен за убиец. Била е съвсем малка и помни единствено, че тогава някой я извел от родния й дом и я оставил в този табор.

Но ето, че в долината, в околностите на Сарагоса, пристига френският генерал Граф д'Ервили. Дошъл е да издигне паметник на своя брат Шарл, също военен, някога злодейски убит, заедно със съпругата си и дъщеря си на това място.

В същото време Дон Лопес де Мендоса, губернаторът на тази провинция, плете интриги как по-скоро да омъжи своята сестра Серафина за младия и богат аристократ Люсиен д'Ервили.  А Иниго, старейшината на табора, също крои планове как да спечели сърцето на прекрасната Пахита, в която отдавна е влюбен. Но циганинът скоро забелязва, че между Люсиен и Пахита  пламва силно чувство. Иниго отива при губернатора Дон Лопес де Мендоса и двамата набързо скрояват подъл план за унищожението на Люсиен –като го напият с вино, примесено със сънотворно, а сетне наемат убийци, за да го ликвидират.

За щастие, коварният план не се осъществява – Пахита чува техния разговор и успява да спаси любимия си, като подменя бутилките с вино и така приспива наглия циганин. Наетите убийци, получили преди това заповед да убият спящ мъж в дома, вместо Люсиен убиват по грешка самия Иниго.

А главните герои, Пахита и Люсиен д'Ервили, живи и невредими, отиват на големия бал в Сарагоса и съобщават за предателството на губернатора, който веднага бива арестуван. Тук Пахита вижда портрета на своя убития  герой, Шарл д'Ервили и като го сравнява със своя медальон, разбира, че това е нейният баща. Вече нищо няма да попречи двамата млади да бъдат заедно.

Първите изпълнители на двете главни роли са били Карлота Гризи и Люсиен Петипа.

Виж всичко

Музика

Жорж Бизе
Композитор

Жорж Бизе

Родион Шчедрин
Композитор

Родион Шчедрин

Лудвиг Минкус
Композитор

Лудвиг Минкус

22.10.2022 / 19:00 / КАРМЕН-СЮИТА

Цецо Иванов
ЕСКАМИЛИО

Цецо Иванов

Румен Бонев
ЦУНИГА

Румен Бонев

София Абенанти
ТЮТЮНДЖИЙКА

София Абенанти

Вяра Иванчева
ТЮТЮНДЖИЙКА

Вяра Иванчева

Дебора Тошева
ФЛАМЕНКО

Дебора Тошева

Елена Петрова
ФЛАМЕНКО

Елена Петрова

Радул Роглев
ФЛАМЕНКО

Радул Роглев

Георги Банчев
ФЛАМЕНКО

Георги Банчев

Иван Георгиев
ФЛАМЕНКО

Иван Георгиев

Деян Иванов
ФЛАМЕНКО

Деян Иванов

22.10.2022 / 19:00 / ПАХИТА

Боряна Петрова
ГРАНД ПА

Боряна Петрова

Фредерико Пинто
ГРАНД ПА (за първи път)

Фредерико Пинто

Вяра Иванчева
ПА ДE ТРОА

Вяра Иванчева

Полина Иванова
ПА ДE ТРОА (за първи път)

Полина Иванова

Симеон Атанасов
ПА ДE ТРОА (за първи път)

Симеон Атанасов

Агнес Кийл
Вариация

Агнес Кийл

Елена Петрова
Вариация

Елена Петрова

София Абенанти
Вариация

София Абенанти

Постановъчен екип:

Андрей Галанов
Диригент

Андрей Галанов

Мариус Петипа
Хореография - " ПАХИТА"

Мариус Петипа

Алберто Алонсо
Хореограф и режисьор /"КАРМЕН-СЮИТА"/

Алберто Алонсо

Соня Алонсо
Асистент хореограф /"КАРМЕН-СЮИТА"/

Соня Алонсо

Борян Белчев
Сценография

Борян Белчев

Мария Евстатиева
Концертмайстор - "КАРМЕН-СЮИТА"

Мария Евстатиева

Доротея Димитрова
Концертмайстор - " ПАХИТА"

Доротея Димитрова

Иванка Касабова
Репетитор

Иванка Касабова

Трифон Митев
Репетитор

Трифон Митев

Мария Илиева
Репетитор

Мария Илиева

Дарина Бедева
Репетитор от Национално училище за танцово изкуство

Дарина Бедева

Георги Аспарухов
Помощник-режисьор

Георги Аспарухов

Анелия Цолова
Помощник-режисьор

Анелия Цолова

Юлиана Шишкова
Помощник-режисьор

Юлиана Шишкова

Мануш Манев
Корепетитор

Мануш Манев

Александра Иванова
Корепетитор

Александра Иванова

Юлиана Идесман
Корепетитор

Юлиана Идесман

Марта Петкова
Художествен ръководител на балета

Марта Петкова