КАРМИНА БУРАНА

Балет по музика на ораторията на Карл Орф

Времетраене 1:45 с антракт
Изпълнява се на латински език
КАРМИНА БУРАНА

Преглед

Спектакълът е подходящ за лица на възраст над 12 години.

Темата на представлението е трудният преход от младостта към зрелостта. Вдъхновението идва от оригиналния текст на "Кармина Бурана": група странстващи проповедници – Clerici Vagantes – осъзнават, че светът не се управлява от моралните принципи, които са им били внушавани. Тогава те създават кръг от хора, които следват правилата на добродетелта и се гмурват изцяло и със страст в живот, пълен с наслади.

Сюжетът използва идеи и представи от въображението на тези млади хора. Готическият мит е пресъздаден върху знаменитата музика на Карл Орф. Той извиква образа на злото в най-суеверния му облик. Сюжетът ни представя едно морално разядено общество, отхвърлящо без угризения страха от божието наказание. По един ироничен начин, героите обръщат някои песни с главата надолу. Те обиграват теми и отношения от популярното през този период съдържание на литература – вино, жени, забавления. Удоволствията на живота омайват зрителя чрез  поезия, родена в една култивирана среда и пародираща клишетата на проповедта.  

Фреди Франдзути

Хореограф и режисьор на „Кармина Бурана“

След период на обучение и професионален опит в Европа (Италия, Шотландия, Германия, Франция, Испания) Фреди Франдзути започва успешната си кариера на хореограф, основавайки през 1995 г. в Лече – родния си град, „Балето дел Сюд“, балетна трупа, която ръководи и за която създава 34 спектакъла, превръщайки я в най-добрата италианска трупа в класическия академичен стил.

Балетите, създадени от Фреди Франдзути за неговата трупа включват най-добрите заглавия от романтичната традиция: „Лешникотрошачката“, „Лебедово езеро“, „Спящата красавица“, „Ромео и Жулиета“, „Шехеразада“, „Жар птица“ – всички играни  с много голям успех в различни европейски театри.

Той е провъзгласен от критиката за “Младото италианско хореографско чудо“ (Микеле Ночера), и “Един от най-уважаваните и талантливи хореографи на Италия“ (Виктория Отоленги). Фреди Франдзути създава също така балети за най-важните европейски театри като Болшой театър в Москва, Римската опера, Софийската опера и балет, Операта на Монте Карло, Операта на Билбао, театър „В. Белини“ в Катания, за фестивала „Росини“ в Пезаро, както и за различни телевизионни събития.

Франдзути режисира филма „Ако това е човек“ ,  с Микеле  Плачидо, Емилио Солфрици и др.

Синопсис


Спектакълът „Кармина Бурана“ се разделя на четири части.

Първата част е посветена на Фортуна, Съдбата – на колелото на съдбата – разбирана като богиня, на която човек трябва да се моли. Богинята на съдбата бива заместена от догмите на настоящата религия.

Митът за мрачната готика, цитиран от популярната музика на Карл Орф, предизвикващ злото в неговата най-суеверна форма, ни връща към едни морално разядени общества, които чрез безскрупулност се противопоставят на страха от божественото наказание.

Както в един сабат на вещици през средновековието, в който девицата е жертвоприношение с цел омилостивяване.

Създава се един нов религиозен орден, но също така и един живот на отшелник на границата на ереста.

Втората част е посветена на природата (Флора). Идването на пролетта управлява самото усещане за плодовитост и жажда на живите същества да създават живот. Както в мита за Прозерпина, това е природата, която през пролетта предизвиква разцъфването на растенията и връзването на плода. Съзнаването, че тези събития са независими и освободени от религиозната молитва и че се случват независимо от нея.

Третата част е посветена на Кръчмата, разбирана като място за социализиране и на постигане на равенство. По един и същи начин пият и жената от благороден произход и жената от народа, духовникът и рицарят. Кръчмарят, като един демон от пъкъла, съблазнява клиентите, подканяйки ги да влязат. И тук се сблъскваме с жертва на приношение, един лебед, осъден да бъде изпечен на грил, цитиране и перифразиране на мъченията, наложени на християнските светци.

В четвъртата част интуитивно се подразбират възможностите за плътско удоволствие, свободната любов във всичките й форми, които извисяват девствеността на духа именно чрез отпадането на табутата на обществото и породените от морала ограничения. На финала на спектакъла скитащите проповедници (Clerici Vagantes)  губят историческата си конотация и се преобразуват в почти „ню ейдж“ група, която увековечава посланията на „Кармина бурана“ в една оптимистична и идеалистична версия.

Фреди Франдзути се грижи и за видимата част, като измисля костюми в готически стил: средновековни, като креативната музика на Орф.

Както бе забелязано вече от световната критика, тази хореографска версия дава възможност на трупите да подчертаят солистите и хореографските способности на Франдзути.

Виж всичко

Музика

Карл Орф
Композитор

Карл Орф

Солисти

Венцеслав Анастасов
АПРИЛ, АБАТ, ПИЯНИЦА, МОМЪК

Венцеслав Анастасов

23.10.2022 / 16:00 Солисти балет

Катерина Петрова
Девицата (За първи път)

Катерина Петрова

Антонио Манганиело
Еретикът, Избранникът, Ангела (за първи път)

Антонио Манганиело

Симеон Атанасов
Младият селянин

Симеон Атанасов

Кристина Чочанова
Животинското създание

Кристина Чочанова

Емил Йорданов
Демоничният кръчмар, Прелъстител

Емил Йорданов

Георги Банчев
Истината

Георги Банчев

Франческо Конджусти
Свободната любов

Франческо Конджусти

Матю Уитъл
Свободната любов

Матю Уитъл

Постановъчен екип:

Игор Богданов
Диригент

Игор Богданов

Фреди Франдзути
Хореография, режисура, художествено осветление и костюми

Фреди Франдзути

Виолета Димитрова
Диригент на Хора

Виолета Димитрова

Теодора Христова
Концертмайстор

Теодора Христова

Мария Илиева
Репетитор

Мария Илиева

Трифон Митев
Репетитор

Трифон Митев

Анелия Цолова
Помощник-режисьор

Анелия Цолова

Юлиана Шишкова
Помощник-режисьор

Юлиана Шишкова

Михаела Котева
Детски хор при БНР с диригент

Михаела Котева

Светлана Ананиевска
Корепетитор

Светлана Ананиевска

Марта Петкова
Художествен ръководител на балета

Марта Петкова