Новаторство и гениалност в балетите на Стравински „Жар птица“ и „Петрушка“
24 фев 2022Софийска опера и балет

Новаторство и гениалност в балетите на Стравински „Жар птица“ и „Петрушка“

Софийска опера и балет на 18-ти от 19:00ч. и на 20-ти март от 16:00ч. предлага на своите зрители две „различни“ балетни произведения - „Петрушка“  и „Жар птица“, музика – Игор Стравински, хореография Михаил Фокин. Тези две заглавия са същинско музикално и танцово новаторство, революционен за времето си творчески акт, претворен от една група „титанични“ артисти в лицето на композитора Игор Стравински, хореографа Михаил Фокин, балетния импресарио Сергей Дягилев и великолепните балетни танцьори от неговата трупа.

В резултат на идеята на Дягилев да се създаде балет по музиката на Стравински, композиторът вижда възможност да разкаже прастарите фолклорни текстове на авангарден музикален език и затова се обръща към приказките от сборника на Афанасиев - в „Жар птица“ и персонажите от уличния куклен театър – в „Петрушка“. Така се ражда рядка комбинация от гениални музика, хореография и танцово изпълнение.

Музиката на Игор Стравински и хореографията на Михаил Фокин меко казано скандализират  тогавашната балетна гилдия и публика. Не случайно съвремениците на Стравински го наричат „музикален Прометей“, „композитор-хамелеон“, „диктатор на музикална мода“... Около неговите произведения често възникват страстни спорове. Балетите „Жар-птица“ и „Петрушка“ сякаш изпреварват времето си и намират своя противоречив, но триумфален успех още на премиерите си на сцените на парижките театри „Шатле“ („Петрушка“ - 1911г.) и „Гранд Опера“ („Жар птица“ -1910г). Танцуват балетните величия от знаменитата трупа на Сергей Дягилев – Вацлав Нижински и Тамара Карсавина, а на премиерата на „Жар птица“ ролята на Иван Церевич изпълнява самият Михаил Фокин. Сред публиката на премиерите на двата балета е елита на Париж – Марсел Пруст, Морис Равел, Сара Бернар, Клод Дебюси, Жан Кокто... Когато „Жар птица“ излиза на сцена, за един ден никому неизвестният до този момент руски композитор се превръща в знаменитост.

В „Петрушка“ се проследява драмата на марионетката от площадните куклени тетари – Петрушка. По време на шумното празненство на Сирни Заговезни, Петрушка, Балерината и Арап са три участващи в представлението кукли, които оживяват, в резултат на което се изпълват с различни емоции, присъщи на хората. Петрушка иска да се откъсне от пътуващата театрална трупа, която вече е затвор за него. Той е влюбен в Балерината, но тя го отхвърля. След това бива пребит до смърт от грубия и жесток Арап, който също е влюбен в Балерината. Накрая на балета Петрушка се появява отново като символ на безсмъртието на свободния човешки дух.

В „Жар птица“ се преплитат герои от различни руски народни приказки, като в основата е вълшебният персонаж Жар птица, чиито пера сияят като огън и има способността да мигрира между божествения и човешкия свят. В различните фолклорни култури Жар птица е позната като птицата Феникс, която се възражда от пепелта и заживява нов живот. Включени са и други персонажи от руски народни приказки – героичният принц Иван Царевич, злият магьосник Кашчей, от когото Иван трябва да спаси красивата Царевна. С помощта на Жар птица Иван унищожава Кашчей и се оженва за любимата си.