Диригентът Росен Гергов пред ФАКТИ: Да се дирижира Вагнер е винаги предизвикателство
07 юли 2022fakti.bg

Диригентът Росен Гергов пред ФАКТИ: Да се дирижира Вагнер е винаги предизвикателство

 

Желая една незабравима вечер с един музикален шедьовър, пресъздаден в една прекрасна продукция, с превъзходни участващи на едно вълшебно място, добави маестрото.

Диригентът Росен Гергов ще дирижира операта „Летящият Холандец“ от Рихард Вагнер, чиято премиера ще бъде на 8 юли в рамките на фестивала „Музи на водата“ на езерото „Панчарево“.

Диригентът Росен Гергов пред ФАКТИ: Да се дирижира Вагнер е винаги предизвикателство - 2

Кой е Росен Гергов?

Гергов печели широко международно признание, както за изявите си на концертния подиум, така и на оперната сцена, с репертоар от Моцарт до творби, определяни като най-големите предизвикателства на съвременната музика. Последните му изяви в Opera North, Англия (Мечислав Вайнберг „Портретът“) и на фестивала Bregenzer Festspiele, Австрия (откриващ концерт с Виенски Симфоничен Оркестър) утвърждават неговото място като един от най-ярките таланти сред диригентите от младото поколение.До 2017 година Гергов е главен диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио. Редовно работи със Софийската филхармония като един от основните гост-диригенти. Изявява се с Оркестъра на полското национално радио. Натрупал внушителен опит в областта на операта, Гергов ръководи спектакли на фестивала в Брегенц, Австрия, където дирижира на сцената в езерото „Tоска“, „Playing Away“ от Benedict Mason и австрийската премиера на „Портретът“ от Вайнберг; „Прилепът“ и „Риголето“ във Wiener Volksoper; „Травиата“ и „Сватбата на Фигаро“ в Meininger Theater; „Кармен“ във Варна; световната премиера на „Принц, Герой и Лисичка“ от Akos Banlaky във Виена и чешката премиера на „Касандра“ от Michael Jarrell в Националния театър в Бърно. Между оркестрите с които Гергов работи са Бамбергските симфоници, Симфоничният оркестър на Би Би Си, Би Би Си Шотландски симфоничен оркестър, Токио Метрополитен оркестър, Виенските симфоници, Националния оркестър на Монпелие Languedoc-Roussillon, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Ансамбъл Оркестрал Париж, Филхармоничния камерен оркестър на Киото, Century оркестър Осака, Оркестъра на Полското национално радио, оркестрите на Базел, Киото, Сапоро, Токио, Хирошима, Йена, Грац, Нагоя, Norrlandsoperan и Загребската филхармония. През настоящия сезон 2012/13 диригентът дебютира с оркестри като I Pomeriggi Musicale, Симфония Финландия, Juväskylä и Симфоничния оркестър на БНР.

Росен Гергов е лауреат на Първия международен конкурс за диригенти на името на Евгений Светланов, организиран от Филхармоничния оркестър на Люксембург, състоял се през май 2007. Неговият запис на творби от Дейвид Чески със Symphony Orchestra of the Norrlandsoperan е номиниран за наградите Grammу през 2008. Гергов има записи за Би Би Си, Баварското радио и ORF Австрия.

- Г-н Гергов, „Летящият холандец“ е най-популярната и най-често поставяната опера на Рихард Вагнер. Какво е Вашето усещане за това произведение?

- Безспорно, „Летящият Холандец“ е един шедьовър на оперното изкуство и също така изключително важна опера за самият Вагнер, в която той поставя началото на своя собствен музикален път. За мен лично това е една силно драматична и въздействаща опера, с изявени персонажи и силна драматургия.

- Вие ще дирижирате „Летящият Холандец“ на фестивала „Музи на водата“ на езерото Панчарево. По друг начин ли ще се възприема точно това произведение на Вагнер под открито небе?

- „Летящият Холандец“ перфектно се вписва на една такава сцена като Панчеревската. В тази опера природни стихии като вятър, вълни, отделно свръхестествени елементи като призрачният екипаж на „Холандеца“ играят важна роля. Подобна обстановка, каквато е сцената на езерото предлага, подпомага да се стимулира фантазията на публиката да съпреживее по-дълбоко цялата драма.

- Как приехте приехте тази покана от акад.Карталов?

- Голямо удоволствие и радост бе за мен да получа поканата да дирижирам една толкова отговорна премиера с едно прекрасно заглавие. Благодаря на акад.Карталов от сърце за доверието!

- Имате внушителен опит в областта на операта. Кое произведение е оставило траен отпечатък в кариерата Ви?

- Няколко са произведенията, които са играли важна роля в кариерата ми до момента. Измежду тях са традиционни заглавия като например Тоска, Кармен, Саломе, но и не-толкова познати заглавия като "Портрет" от М.Вайнберг, "Powder her Face" от Т.Адес и "Playing Away" от Б.Мейсън.

- Печелите широко международно признание, както за изявите си на концертния подиум, така и на оперната сцена, с репертоар от Моцарт до творби, определяни като най-големите предизвикателства на съвременната музика. Кое всъщност е било най-голямото за Вас предизвикателство в музикалната ви кариера?

- Измежду големите предизвикателства мога да посоча операта "Playing Away" от Б.Мейсън, която поставих на фестивала в Брегенц 2007 и в Ст.Пьолтен 2008. Това беше една невероятно сложна продукция с много дълъг репетиционен период, изключително трудна партитура, особено за хора и оркестъра и изобщо цялостно това беше много трудна продукция за всички участващи; А "Secret Theatre" от Х.Бърдуисъл (H.Birdwistle) е една от най-сложните партитури, които аз лично съм срещал.

- Вагнер не е ли предизвикателство? Има ли особености при дирижиране на произведения от Вагнер?

- Да се дирижира Вагнер е винаги предизвикателство, главно заради дължината и обемът на по-късните му опери. „Холандецът“ е кратко произведение и това в случая не играе особена роля, трудностите са свързани с баланс между солистите и оркестъра, както и координация сцена-оркестър в масовите сцени (началото на 3ти акт, известната хор-сцена)

- Казват, че това произведение е едно от върховите постижения на немската романтична опера. Нима има романтичност в оперите на Вагнер? Къде се крие тази вагнерова романтичност?

- Вагнер е виждал себе си като наследник на по-ранните немско-романтични композитори като Вебер, например. Специално в „Холандеца“, романтичността е в личната драма на всеки един от персонажите, главно в Сента с нейната самоопределена съдбовна роля точно тя да е жената, която ще избави „Холандеца“ от участта му, както и самият „Холандец“, който е разкъсан между вяра и желание за избавление от една страна и униние и краха на същите тези. Както вече казах - всеки персонаж си има своята собствена комплексна драма - по подобие на самите композитори, поети, хора на изкуството по онова време.

Диригентът Росен Гергов пред ФАКТИ: Да се дирижира Вагнер е винаги предизвикателство - 3

- Г-н Гергов, какво ще пожелаете на любителите на операта, на зрителите, които ще дойдат да се насладят на този шедьовър?

- Желая една незабравима вечер с един музикален шедьовър, пресъздаден в една прекрасна продукция, с превъзходни участващи (солисти, хор, оркестър) на едно вълшебно място.

Интервю на Оля Ал-Ахмед

https://fakti.bg/kultura-art/693967-dirigentat-rosen-gergov-pred-fakti-da-se-dirijira-vagner-e-vinagi-predizvikatelstvo