31 май 2014

ДЕБЮТ НА АЛЕКСАНДЪР АЛЕКСАНДРОВ В „БАЯДЕРКА” НА 1 ЮНИ

На 1 юни, от 16.00 часа в Софийската опера и балет почитателите на балетното изкуство ще могат да видят отново „Баядерка” от Лудвиг Минкус. Хореографията е на Мариус Петипа, а постановката е на Павел Сталински.

Участват: Катерина Петрова, Александър Александров, Веса Тонова, Георги Банчев, Еленко Иванов, Кирил Иванов, Никола Арнаудов, Александра Дрангажова, Боряна Петрова, Илияна Филипова, Кристина Чочанова, Лора Бошнакова, Венера Христова, Вихра Маджарова, Людмила Илиева, Мария Йорданова, Дойчин Дочев, Цецо Иванов, Иванка Касабова, Дарина Бедева, Тодор Ангелов, Георги Аспарухов.

Премиер-солистът на балета на Софийската опера Александър Александров дебютира в ролята на знатния войн Солор в този спектакъл. Александров е възпитаник на Държавното хореографско училище в класа на премиер-солиста Бисер Деянов. След завършването му печели награда от фондация “Нуреев” и продължава развитието си в театралния клас SBBS – Цюрих. Танцувал е в световноизвестната трупа JBF (“Младият френски балет”,. Софийската опера и балет, Ballet du Capitole – France, Ballet Unternational – USA, Boston Ballet – USA. Репертоарът му включва роли като Базил от “Дон Кихот”, Принцът от “Лешникотрошачката”, Джеймс – “Силфида”, Меркуцио – “Ромео и Жулиета”, Джон – “Зорба гъркът”, Кашчей – “Жар птица” и други. Носител е на бронзов и на златен медал от две издания на балетния конкурс “Анастас Петров”. През 2002 г. печели сребърен медал на XX юбилеен балетен конкурс във Варна. Има награди от Хелзинки и от Осака, Япония. Отличен е с тазгодишната престижна награда "Златно перо" на Класик ФМ радио и галерия "Макта" за изключителен принос към българската култура и изкуство.

 Диригент на спектакъла е Григор Паликаров.

 

За „Баядерка”

За първи път на сцената на Софийската опера и балет през 2012 година беше представена цялостната оригинална версия на този балет. Един от най-вълнуващите шедьоври на прочутия Петипа е вдъхновен от драмата на древноиндийския поет Калидас и баладата на Гьоте „Баядерка”. Трагизъм и лирика, стремеж към щастие, любов и свобода се преплитат в тази прочута творба, чието действие се развива в древна Индия. Сюжетът претворява страстната и всепоглъщаща любов на баядерката Никия към смелия воин Солор. Верност, измяна, искреност и коварство са в основата на този изразителен балетен спектакъл, властващ през времето като  апотеоз на пламенната любов.

 

 

 

За Павел Сталински

Павел Сталински е един от най-известните руски хореографи. Той поставя балетни спектакли по цял свят. Неговият баща, Алексей Сталински, също е бил балетист и хореограф. Алексей Сталински вдъхва на Павел любов към балета. Синът се възхищава от баща си, който до 75-годишна възраст е свързан с това възвишено изкуство. Въпреки, че има порок на сърцето и рани от Втората световна  война, Алексей  до своя край учи младите хора на балет. Изцяло предан на танца е и Павел. Той пристига в София през май 2012 година, за да постави балета „Баядерка”. В тази си версия творбата не е играна в България. Това е един от най-трудните балети, подобно на „Лебедово езеро” той е сред върховете в сценичното изкуство. В него поединично и в масовите сцени се появяват над 80 човека. Сред изпълнителите са и ученици от Националното училище за танцово изкуство в София.

Павел Сталински е възхитен от работата на балетните ни артисти. Той поставя „Баядерка” по Мариус Петипа, но се стреми да даде и много от себе си за идеалното изграждане на всеки образ и неговото самостоятелно звучене на фона на цялата постановка. Девизът на Сталински е обикновен, в него има много искреност и яснота: „Трябва да се танцува не само с тялото, но и с душата, да се приобщиш към ролята си така, както всеки вярващ се приобщава към Бога!”

 

Към историята на постановката в София

Хореографът Павел Сталински е влюбен в своята пианистка Галя Лущенко. Изключително добра пианистка, тя пристига с него в България, за да свири на репетициите на прочутия балет. Двамата се срещат случайно преди години, на премиерата на балета „Дон Кихот” в Лвов. Любовта пламва от пръв поглед. Сталински твърди, че съществува такова привличане. Младата дама има син  от първия си брак. Балетистът вече е баща на две големи дъщери. Нищо не е в състояние да прекъсне връзката им. „При такава силна любов, твърди хореографът, винаги се намесват тъмните, зли  сили.” Един ден Павел се качва на висока стълба, за да поправи електрическата инсталация в дома си. Изведнъж като че ли някой бутва стълбата и той пада. Има фрактури по цялото си тяло, по таза и прешлените, скован е от болката. Галя не се отделя от него, докато не се възстанови напълно. Сега двамата са неразделни и вярват в съдбата. Сталински и Лущенко са убедени, че в началото на всяко привличане е страстта, после идва духовната връзка и тогава настъпва истинската, голямата любов, както е в балета „Баядерка”.